Ny partner skal kickstarte Netcompanys internationale forretning

Netcompanys nye partner vil justere på konsulenthusets internationale strategi. ”Vi har ikke formået at gøre det til det eksporteventyr, vi havde håbet på”.
Foto: PR
Foto: PR

Netcompanys nye partner, Thomas Rysgaard Christiansen, er hentet ind i konsulenthuset for at sætte skub i den internationale satsning.

Det er der behov for, vurderer han selv.

“Selvom vi har været førende i Danmark, har vi ikke formået at gøre det til det eksporteventyr, vi havde håbet på. Det er målet, at vi kan gøre det nu,” siger Thomas Rysgaard Christiansen.

Ifølge Thomas Rysgaard Christiansen skal der mere tryk på det internationale, og det er det, han skal stå i spidsen for i et forsøg på at indtage markedet for digitalisering af Europa.

“Vi har været lidt for fokuseret på at operere fra Danmark, nu bliver strategien at gå ud lokalt. Tiden er også en anden. Det er højere på dagsordenen i flere landes regeringer. Tiden er mere moden,” siger Thomas Rysgaard Christiansen.

Netcompany har i mange år haft et øget fokus på det internationale marked. I 2017 købte Netcompany det britiske selskab Hunter Macdonald med ambitioner om at inkassere milliarder i kølvandet på Storbritanniens nej til EU.

Men Netcompany har også foretaget opkøb i Holland og Norge, og direktør Andre Rogaczewski har selv udtalt, at Sverige og Finland også er kommende vækstmarkeder.

Men resultaterne er ikke helt fulgt med ambitionerne, før Netcompany købte det græske selskab Intrasoft og vandt et større EU-udbud.

“Det græske opkøb har gjort, at man har fået et større aftryk i Europa,” konstaterer Thomas Rysgaard Christiansen.

Moderniseret strategi

Netcompanys første opkøb var opkøbet i Norge i 2016, og det er dermed syv år siden, at konsulenthuset første gang tog hul på den udenlandske strategi.

Forskellen fra dengang og til i dag er ifølge Thomas Rysgaard Christiansen, at man i stedet for opkøb vil forsøge at etablere sig i landene ved at gå i markedet med produkter, man allerede har haft succes med.

“Man kan bruge forskellige modeller alt efter, hvilket marked man er i, men udgangspunktet er at etablere os lokalt og gå i markedet med versioner af eksisterende produkter,” siger Thomas Rysgaard Christiansen.

Han fremhæver selv de løsninger, Netcompany har udviklet til Skat, Digital Post og den fællesoffentlig it-løsning DUBU, der er et administrationssystem på området for udsatte børn og unge.

“Der er ingen tvivl om, at nogle af de områder, hvor man har gjort det godt i Danmark, er dér, hvor vi skal ud at etablere os. Det er en unik mulighed. Men vi skal ikke prøve at løse det hele fra Danmark, vi skal ud at få lokal opbakning og lokal udvikling af de produkter, vi allerede har succes med i Danmark,” siger Thomas Rysgaard Christiansen.

På nuværende tidspunkt har Netcompany i Europa 14 lokationer fordelt på otte lande, samt et enkelt kontor i Asien beliggende i Ho Chi Minh City, Vietnam.

Kender processen

Netcompany er dermed allerede massivt til stede i Europa, og Thomas Rysgaard Christiansen er nok ikke kun at betragte som værende tovholder på strategien, men en del af den.

Han kommer med en solid erfaring fra det offentlige som direktør for Kombit, hvor han har haft dyb indsigt i udbudsprocesserne, og hvordan det er at være kunde over for virksomheder som Netcompany.

“En af de ting, der er attraktivt ved mig, er, at jeg har siddet i kundens stol. Jeg har forståelse for deres behov og for den politiske realitet, der eksisterer omkring de her meget store indkøb. Så jeg håber jo på, at jeg kan være med til at gøre Netcompany bedre i de her vanskelige indkøb,” siger Thomas Rysgaard Christiansen.

Du har erfaring fra købers side i Danmark, kan det ikke gå hen og blive et problem, når Danmark fylder så meget i Netcompany?

“Jeg holder mig fuldstændig ude af det danske. Der er ingen, der skal kunne pege fingre og problematisere noget. Desuden har jeg ikke været i Kombit i seks måneder og har ikke indsigt i konkrete projekter. Den gavn jeg har af min tid i Kombit er mere et spørgsmål om, at jeg kender processerne.”

Du skriver på LinkedIn, at du blev “inviteret til at blive partner”. Hvad fik dig til at sige ja til den invitation?

“Siden jeg stoppede i Kombit, har jeg brugt tiden på at tale med en masse mennesker i Denmark og internationalt. Jeg har blandt andet været i Skotland, hvor jeg sidder i digitaliseringsrådet og været i Holland, men jeg kunne også bare se, at Netcompany kunne tilbyde den samme internationale scene, som jeg har eftersøgt,” siger Thomas Rysgaard Christiansen og afslutter:

“Netcompany er en af de virksomheder, der satser hårdt på at etablere sig på digitalisering internationalt.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også