Miracle-salg lå i kortene men kom tidligere end ventet

Salget af Miracle har ligget i kortene i længere tid, men kom måske tidligere end ventet, fortæller Jan Skelbæk, adm. direktør i det nu solgte selskab, til ITWatch.
Foto: Knowit/PR
Foto: Knowit/PR
af NIKOLAJ HARDING

Det har været planen i en længere periode, at it-virksomheden Miracle skulle sælges.

Det fortæller Jan Skelbæk, adm. direktør i virksomheden, til ITWatch .

”Det har ligget lidt i kortene. Jeg tror heller ikke, at det kommer som et chok for medarbejderne,” siger Jan Skelbæk, som dog forklarer, at timingen måske er kommet bag på medarbejderne.

”Jeg tror, at de tænker, at det sker lidt tidligere end de havde forventet, og det er det måske også lidt. Men det handler om at agere, når man synes, at den helt rigtige køber er der,” siger Jan Skelbæk, som ikke vil gå helt så langt at kalde salget for enden på en æra.

Stifter vil realisere sin opsparing

Det var i morges, at det blev meldt ud, at Miracle blev solgt til svenske Knowit.

Hvorfor sælger I lige nu og her?

”Det var ikke, fordi det behøvede at være lige nu. Vores tidshorisont var nok lidt længere, men vi har en stifter, Lasse Christensen, har rundet de 60, og han er ikke aktiv i Miracle længere. På et eller andet tidspunkt er det jo naturligt, at han godt vil realisere sin opsparing.”

”Egentlig var tanken, at i løbet af to til fire år, der skulle vi finde en køber. Vi er ikke børsnoteret, så han kan ikke bare sælge sine aktier, der skal være nogle, der vil købe dem. Det er trods alt mange penge, så vi andre har ikke råd til at købe ham ud. Så på den måde er vi nødt til at ende med at finde en køber,” siger Jan Skelbæk.

Så det handler om hans investering fremfor noget forretningsmæssigt?

”Det er måske for meget at sige, for selvfølgelig skal vi finde et godt match, så det bliver en god arbejdsplads. Lasse har omtalt Miracle som sit barn, og hvis der er noget, man gerne vil, så er det, at ens barn kommer godt videre, når det flytter hjemmefra,” siger Jan Skelbæk.

Får en chef for første gang

Jan Skelbæk forklarer herefter, at matchet mellem Miracle og Knowit er godt, fordi det ikke er svenskernes plan at ændre for meget efter opkøbet. Ledelsen og alle medarbejdere får lov at fortsætte, og det er planen, at forretningen skal køre, som den har gjort hidtil.

Men Jan Skelbæk går fra at være adm. direktør i Miracle til at være ansvarlig for driften Knowit.

”Jeg får en chef, hvilket jeg ikke har haft før. Jim Nielsen, som er direktør for Knowit i Danmark. Og han er en super fyr, så det får jeg ikke problemer med,” siger Jan Skelbæk.

Jan Skelbæk forudser, at Jim Nielsen vil kunne give gode råd på vejen og hjælpe på vej mod mulige synergier i Knowit-familien, blandt andet indenfor management consulting, som gør, at Miracle får noget mere bredde.

Det muliggør ifølge Jan Skelbæk muliggør, at man kan byde inde på mere komplekse opgaver fremover.

Men på trods af, at Jan Skelbæk fremover ikke kommer til at være øverste leder, så har han stadig motivationen intakt.

”Jeg har slet ingen problemer med at have en chef over mig. Jeg har aldrig haft store ambitioner, om at jeg absolut skal sidde for en bordende. Og jeg er også sikker på, at Jim giver mig masser af råderum. Jeg synes bare, at der kommer en lille ekstra dimension på, og jeg kan spare med nogle af de andre direktører omkring, hvad de gør. Men mit daglige job bliver det samme,” siger han og fortsætter.

”De køber kun 90 pct. af aktierne, og det er spændende for os, at vi holder hånden på kogepladen, men det er måske også meget godt for Knowit, at de ved, vi er forpligtede til at levere. Det var ingen hård forhandling,” siger han.

Kan hjælpe hinanden

Jan Skelbæk forklarer, at han er lettet over, at opkøbet er faldet på plads, og han forudser, at de to selskaber kan hjælpe hinanden fremadrettet.

”Vores strategi forbliver uændret. Vi håber dog, at vi kan lære af hinanden og bringe dem ind, så vi kan byde lidt bredere og mere komplekst end før. Vi bliver ikke pålagt nogen strategi, men vi skal drage nytte af hinanden. Derfor vil vi gerne hurtigst muligt flytte sammen, og man skal finde et passende sted. Det vil gøre det nemmere at høste samarbejdsmuligheder,” siger han og fortsætter.

”Vi leverer meget til de større virksomheder i Danmark, og de har bedre fat i det mellemstore segment. Hvis de lærer os godt at kende, så de kan fortælle om os i mellemsegmentet, så kan det give nogle muligheder for os. Og vi kan måske trække dem ind hos nogle af de større kunder,” slutter Jan Skelbæk.

Miracle solgt til svensk konsulenthus

Miracle ser fremad efter turbulent periode

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også