Columbus-formand efter travlt år: "Har taget store strategiske skridt"

2021 har været et begivenhedsrigt år for konsulenthuset Columbus, der har solgt fra, skåret til og lavet store ændringer af organisationen. Bestyrelsesformand Ib Kunøe ser tilbage på et travlt år.
Ib Kunøe, bestyrelsesformand i Columbus. | Foto: MAGNUS MØLLER/Magnus Møller
Ib Kunøe, bestyrelsesformand i Columbus. | Foto: MAGNUS MØLLER/Magnus Møller
MarketWire

Det har været et meget aktivt år for it-service og konsulentvirksomheden Columbus, som har solgt fra og skåret til og ikke mindst gennemført en stor ændring af organisationen, der fremover skal fokusere mere på konsulentvirksomhed og større kunder.

Ændringerne er drevet af den strategi, Focus23, som selskabet anført af bestyrelsesformand og storaktionær Ib Kunøe har rullet ud og skal sikre vækst og forbedret indtjening i fremtiden

"Vores prioritet er benhårdt at komme i mål med de store ændringer, som vi er i gang med som led i vores strategiplan. Det er en hel ny måde at tænke organisation på, som består af en matrix med nogen business line executives og nogle market unit executives, fortæller Ib Kunøe" i et interview med MarketWire.

De forretningsansvarliges fokus knytter sig blandt andet til områder inden for Microsoft 365, Business intelligence-løsninger (BI) og det cloud-baserede ERP-system M3. De skal i sammenspil med de markedsansvarlige søge at optimere potentialet for Columbus.

"Det er en stor, stor ændring for os, og som en del af ændringerne er vi i øjeblikket også ved at introducere et nyt ERP-system element for element, som vores engelske kollegaer har været leverandør af, hvor vi selv har været kunden," siger Ib Kunøe.

Skal ændre på kunderetningen

Herudover handler det i strategien meget om, hvilke kunder Columbus for alvor skal sigte efter.

"Vi skal i gang med at ændre lidt på vores kunderetning, hvor vi skal have lidt større og lidt færre kunder. Vi skal træde et skridt lidt til venstre mod consulting," fortæller bestyrelsesformanden.

Hvor kunderne tidligere anvendte store konsulentvirksomheder til at analysere hvilke systemer, det havde brug for, og herefter sendte det i udbud, som Columbus så kunne deltage i, så vil virksomheden nu ind i billedet som konsulentvirksomhed.

Ved at komme ind på banen tidligere i processen bliver det nemmere også at være en del af løsningen efterfølgende – og altså at få nogle af de kontrakter, som selskabet ellers skulle kæmpe om i udbudsrunder.

"Det er det store strategiske skridt, vi har taget, hvor vi vil overlappe de to. Vi vil både være med på konsulentsiden, og samtidig også være dem, der siden kan eksekvere og implementere projektet. Det er der ikke så mange, der gør i dag af vores type," siger Ib Kunøe.

Mange nye ansigter

I forhold til det strategiske fokus handler det for selskabet i høj grad om at have de rette kompetencer i organisationen. Det var også baggrunden for, at Columbus i 2021 skiftede koncernchef og valgte Søren Krogh Knudsen, som netop har konsulentbaggrund og international erfaring - fra PA Consulting Group.

I løbet af 2021 er der kommet mange andre nye navne til. Alene i tredje kvartal ansatte Columbus 171 nye medarbejdere, mens stigningen i fuldtidsbeskæftigede steg netto 122 sammenlignet med ved udgangen af andet kvartal.

Samlet har Columbus mere end 1800 medarbejdere på globalt plan.

Ifølge Ib Kunøe er organisationsændringen nu gennemført. Nu skal tingene bare komme til at spille bedre og bedre sammen, hvilket kan taget noget tid at få på plads.

"Vi er på plads med organisationsændringen – i hvert fald på papiret og på hoveder, men der går noget tid, inden du får tingene til at fungere i praksis. Sådan er det altid med så store organisationsændringer, hvor der vil være nogle overlap i ansvarsområder og der kan opstå kamp om ressourcer internt," vurderer Ib Kunøe.

Så Columbus har nu tilpasset sig i den retning, som det vil fokusere fremadrettet. Men ressourcer er en knap faktor, erkender bestyrelsesformanden.

"Problemet er bare, at der er fuld gang i systemerne for øjeblikket. Der er ikke nogen ressourcer, som sidder på bænken, så du skal prioritere i tingene," siger Ib Kunøe.

Columbus venter i 2021 at realisere en omsætning i niveauet 1500-1650 mio. kr. og et driftsresultat, EBITDA, på 100-125 mio. kr.

Året der gik i it-branchen: Her er de største historier fra 2021

Columbus lancerer nyt cloudbaseret system i samarbejde med Medius

Ib Kunøe øger igen sin ejerandel af Columbus 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også