Dansk saml-selv lydproducent indgår eksklusivt Google-partnerskab

Fleksible lytteløsninger og omstillingsparathed baner vejen til Google-partnerskab for dansk høretelefonsproducent.
Frederik Jørgensen, adm. direktør i Aiaiai. | Foto: Mik Eskestad/RitzauFoto
Frederik Jørgensen, adm. direktør i Aiaiai. | Foto: Mik Eskestad/RitzauFoto

Danske Aiaiai har netop landet et af sine største samarbejder nogensinde. På Googles nye flagskibstelefon, Pixel 2, vil danskdesignede høretelefoner nemlig være en af de foreslåede lydløsninger for brugerne.

"De kan jo spørge hvem som helst. Hvad er det, der gør, at vi er interessante? Jeg tror, Google har et ønske om at indgå partnerskaber med interessante mindre aktører og ukendte brands. Så har de meget fokus på design, og dem der laver produkterne må have en vis kærlighed til netop skandinavisk design," siger Frederik Jørgensen, adm. direktør i Aiaiai til ITWatch, med henvisning til at flere partnerskabsvirksomheder kommer fra Norden.

Partnerskabet er lignende, hvad ITWatch for nyligt kunne fortælle, danske Libratone har indgået med Google. Mobiltelefonen kommer uden høretelefoner og klassisk aux-stik til lyd, men i stedet foreslår teknologivirksomheden, at man køber fra en partner, der udvikler hardware til netop løsningen. Det er her, Aiaiai og Libratone har fået stemplet "Made for Google."

"Vi har haft en meget perifer dialog med dem gennem nogle år i forbindelse med, at Google ville lave en modular mobiltelefon, projekt Ara," siger Frederik Jørgensen og tilføjer, at det nu har udmøntet sig i partnerskabsaftalen.

Direktøren vil ikke gisne om, hvad samarbejdet konkret udmønter sig i salg, men forventer en vis opmærksomhed fra projektet.

Brugeren laver sine egne høretelefoner

Der, hvor Aiaiais høretelefoner adskiller sig fra de mange andre i markedet, er, at brugeren selv designer produktet. Hørepuderne, bøjlen der udgør produktets ramme, og højttalerelementet er eksempelvis muligt at skifte ud, som den enkelte bruger skulle ønske sig. Designet og udseendet er grundlæggende det samme, men lydprofilen og materialet skifter.

"Vi har en modularitet i vores produkt. Det betyder, at det er meget fleksibelt for brugeren.  Folk smider ting ud bare for at forbedre det lidt, men her kan man opgradere det, man har behov for, løbende. Det her partnerskab viser, vi har fat i noget med vores koncept," siger Frederik Jørgensen.

Han nævner, at hverken Pixel 2 eller de nyere Iphones har de klassiske aux-stik. Derfor kan forbrugere være presset til enten at købe en adapter eller et helt nyt produkt, når det man ellers har er ganske fint. Hos Aiaiai er produkterne bagud kompatible, hvilket betyder, at det eneste, der skal skiftes ud, er kablet, hvis man ikke vælger en trådløs løsning.

"Vi håber på, at forbrugeren har mere tryghed og kan udvikle sig med produktet. Nu er konceptet kun to år gammelt, men vi kan se, at vi har blivende kunder, der bliver ved med at tilpasse sig produktet," siger Frederik Jørgensen.

"Der sker rigtigt meget indenfor alt elektronik, og nogle gange er det en lille ting, der gør, at folk skifter produkt. Det kan være en stor udgift, men også en stor omkostning for miljøet."

Derudover er der rent logistisk en fordel i de mange forskellige dele. I stedet for at have x-antal tusinde af hvert enkelt samlet høretelefon liggende i kasser, ligger Aiaiai inde med reservedele, som kan passe til brugernes bestillinger – uafhængigt af om det skal være et USB-C kabel eller et aux-kabel.

Mere partnerskab end licensering

Aiaiai har tidligere indgået et samarbejde Apple. Den gang var der dog mere tale om, at Aiaiai kunne følge efter, hvad Apple gjorde. Ifølge Frederik Jørgensen var der mere tale om en licensaftale end et egentligt partnerskab.

"Det er fedt, at der er tale om et reelt partnerskab, og ikke et licensprogram. Apples partnerprogram er mere nogle specifikationer, man får på bagkant for at sikre kompatabiliteten. Uden at tale dårligt om Apple, så er der ingen reel dialog. Men fordi det er et partnerskab med Google, kan vi være klar med produkter, når de lancerer deres hardware," siger han.

Derudover håber han også, at det at få en fod indenfor Googles dør, vil gøre det lettere at få fremtidige aftaler i hus.

"Jeg håber, at det her vil udmønte sig i flere partnerskaber af en mere uformel karakter, hvor man tester hinandens teknologi og prøver at dele viden med hinanden. Introduktionen er ret vigtigt her for at finde ud af, hvem man skal snakke med, når Google ikke bare har et hovednummer, man kan ringe på," lyder det fra den danske direktør.

Flagrende Google og omstillingsvillig iværksætter

Google har gennem mange år haft eksperimentelle projekter. AR-brillen Google Glass blev eksempelvis set som en kommerciel fiasko blandt mange, og projektet blev efter flere års udvikling skrottet.

Det er dog ikke noget, der afskrækker Aiaiai - tværtimod.   

"Jeg kan godt lide deres måde at arbejde på. De er meget legesyge, og det er som om, Google drømmer større end Apple, og de giver sig selv plads til at fejle. De er lidt mere flagrende og åbne," siger Frederik Jørgensen.

Partnerskab mellem mastodont og lille spiller

Mens Google og dets moderselskab Alphabet er en af verdens største virksomheder, er Aiaiai med 9 fuldtidsansatte ved udgangen af 2016 i den anden ende af skalaen. Det anerkender Frederik Jørgensen også:

"Lige i den sammenhæng er det ok at kalde os små."

Men at størrelsesforskellen er så udtalt betyder dog ikke, at Aiaiai bliver kørt over af Google og egentligt bare bliver en medløber på projektet.

"Google har en enormt stor respekt for vores virksomhed og en erkendelse af, at vi er en mindre virksomhed. De er meget opmærksomme på, hvad der kan lade sig gøre i forhold til udvikling og så videre hos os. De har nærmest empati for det, vi laver. Så jeg synes, de hjælper mere, end de tromler," siger Frederik Jørgensen.

Han fortsætter:

"Selvfølgeligt er de den store, så hvis de skal lancere 20 millioner devices, venter de jo ikke på os. Vi skal selvfølgelig have en respekt for dem. Men der en stor forståelse."

"Man kan hurtigt blive forblændet af at gå ind i så stort et projekt, og det kan ende med at lukke en virksomhed, hvis ikke man tager et skridt tilbage og ser på det med åbne øjne - men det har vi gjort, og vi synes, det er en stor fornøjelse at arbejde sammen med dem. Alle de bange anelser, vi kunne have haft, er blevet gjort til skamme."

Selvom partnerskabet sker med Googles nye Pixel 2 telefon, har Frederik Jørgensen til daglig personligt sat sin lid, som godt halvdelen af danskerne, til konkurrentens Iphone. Han venter dog på at få en Google-telefon hjem fra USA.

Ny dansk Google-partner: "Danmark er kendt for lyd, design og hesteopdræt"

Her er Byfounders krav til håbefulde iværksættere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også