Demant-topchef: Headset-branchen har været for optimistisk efter coronaboom
Den samlede markedsvækst i salget af headsets har over den seneste lange periode været i negativt terræn fra et også meget højt sammenligningsgrundlag grundet massive vækstrater under coronapandemien, hvor efterspørgslen steg i takt med en kraftig stigning i antallet af mennesker, der arbejdede hjemmefra.
Men nedgangen har også været større og længere, end producenterne umiddelbart havde regnet med. Den generelle vurdering var nemlig, at graden af hjemmearbejde ville forblive på et højere niveau, og at efterspørgslen dermed også ville fortsætte på et højt niveau.
Sådan lyder i hvert fald vurderingen fra Demant, der udvikler og sælger headsets gennem selskabet Epos, der i regnskabsbøgerne går under navnet Communications.
”Vi var kollektivt set for optimistiske om, hvor meget teknologi, der var behov for, når folk vendte tilbage til kontorerne,” siger Søren Nielsen, der er administrerende direktør hos Demant, på en præsentation ved denne uges messe hos den europæiske brancheforening for audiologer, Europäische Union der Hörakustiker (EUHA), i Nürnberg i den tyske delstat Bayern.
Det er også baggrunden for, at Demant flere gange over det seneste halvandet år har skruet ned for forventningerne, og det er også forklaringen på, at der er blevet iværksat flere sparetiltag i Epos-divisionen.
Det seneste træk på den front er, at Epos har besluttet at forlade gaming-markedet helt og i stedet fokusere på de professionelle kunder i Enterprise-segmentet.
Det er et træk, der vil medføre omkostninger på 450-500 mio. kr. næste år, og samtidig vil det berøre cirka 40 medarbejdere, har Demant tidligere oplyst til branchemediet Medwatch.