ITWatch

Intel skifter strategi og satser på outsourcing

Som led i en ny strategi skal en større del af Intels chipproduktion outsources, skriver Wall Street Journal.

Pat Gelsinger tiltræder som adm. direktør i Intel. Tidligere har han været topchef i VMWare | Foto: Vmware/Reuters/Ritzau Scanpix

Den amerikanske chipproducent Intel vil i forbindelse med en ny produktionsstrategi satse på at outsource en større del af chipproduktionen.

Det skriver Wall Street Journal.

Intel, der aflagde årsregnskab torsdag, melder om et udfordrende coronaramt år på trods af, at indtjeningen kun led et fald på 0,2 mia. dollar sammenlignet med 2019.

Ifølge avisen står Intel over for et stigende indenlandsk pres fra konkurrenter såsom Nvidia og Advanced Micro Devices, som har vundet store markedsandele inden for processorer til computere.

Intels tiltrædende administrerende direktør, Pat Gelsinger, ønsker derfor at implementere en øget satsning på outsourcing, hvilket markerer et tydeligt skift fra selskabets traditionelle strategi om at fremstille sine mest avancerede chip på egne fabrikker.

"Intel har før været igennem op- og nedture. Store virksomheder er i stand til at rejse sig fra perioder med vanskeligheder og udfordringer, og de kommer stærkere, bedre og dygtigere ud på den anden side. Jeg tror på, at det er en reel mulighed for Intel," siger Pat Gelsinger til Wall Street Journal.

Selskabet er efter sigende i kontakt med Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, TSMC, som er verdens største chipproducent, om at fremstille Intels mest avancerede og værdifulde chip i fremtiden, oplyser avisen.

Selskabets officielle langsigtede planer er stadig ved at tage form, og vil blive annonceret i forbindelse Pat Gelsingers tiltrædelse den 15. februar, skriver Wall Street Journal.

Intel overrasker med solidt regnskab og optimistiske forventninger

Intel er angiveligt tæt på salg af forretningsenhed 

Mere fra ITWatch

Udbudsområdet er betændt – og centralt står truslen om klager

SKI's direktør satte gang i debatten med sin kritik af leverandørerne for at chikanere med klager. Hos Økonomistyrelsen kan man ikke genkende billedet, men ifølge Dansk IT er der opstået et stort problem med en frygt for at få klager. Det skaber i sidste ende dårligere it-løsninger, mener organisationen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs