Danskstiftede Unity endt i "PR-katastrofe" efter nyindførte gebyrer

Selskab bag spilmotor har bebudet at ville tage et beløb per installation af et spil, som har Unitys motor. Finanshus betegner det som tåbeligt i PR-sammenhæng, men det vil næppe koste kunder. 
Arkivfoto: Jeff Chiu/AP/Ritzau Scanpix
Arkivfoto: Jeff Chiu/AP/Ritzau Scanpix
af marketwire

Danskstiftede Unity har kurs mod en ny dag med kursfald torsdag, efter at selskabet, der står bag spilmotoren af samme navn, har indført nye og skrappere gebyrer ved anvendelse af selskabets teknologi. 

Meldingen om de nye gebyrer medførte onsdag et fald på 5,5 pct. i aktien på børsen i New York. Torsdag falder aktien med mere beherskede 0,3 pct. i det amerikanske formarked. 

Unity oplyste tirsdag i et blogopslag, at selskabet i fremtiden vil tage et gebyr for hver gang et spil, der gør brug af selskabets spilmotor, bliver installeret. En spilmotor er grundstrukturen i et spil, som udviklere kan basere deres spil på. Blandt store spilproducenter, der anvender Unity, er japanske Nintendo, der har baseret flere Pokémon-spil på selskabets spilmotor. 

Unity har ifølge Bloomberg News forklaret, at et installationsgebyr er mere hensigtsmæssigt for spilproducenterne end et gebyr baseret på omsætningen. 

”Det har vi valgt, fordi hver gang et spil bliver hentet, bliver Unity Runtime også installeret. Vi mener også, at et indledende gebyr baseret på installationer giver udbydere mulighed for at beholde yderligere indtægter fra brugerne i modsætning til en andel af omsætningen,” argumenterer Unity.

Vil næppe få mange til at droppe Unity

Unitys nye gebyrer træder efter planen i kraft per 1. januar 2024, og vil blive pålagt spilproducenter, hvis spil har en omsætning på over 200.000 dollar over de seneste 12 måneder samt mindst 200.000 installationer i alt. Gebyret er i langt størstedelen af tilfældene 0,20 dollar per installation. 

Men mens Unitys PR-arbejde i forbindelse med indførelsen af de nye gebyrer af finanshuset Oppenheimer betegnes som ”en katastrofe”, vil det næppe føre til en masseudvandring. 

”Selv om Unitys annoncering af prisen resulterede i en PR-katastrofe for selskabet, tvivler vi på, at det vil føre til, at mange udviklere forlader Unity til fordel for andre motorer,” skriver Martin Yang, der er analytiker i Oppenheimer, ifølge Marketwatch. 

Analytiker Brian Fitzgerald fra Wells Fargo vurderer dertil, at selv om gebyrerne har medført stor utilfredshed på internettet, har Unitys priser længe været til fordel for spilproducenten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også