Sony og Microsoft kæmper om nye lanceringer der kan koste dyrt

Selskaberne bag de populære Playstation- og Xbox-konsoller kan se frem til at tabe penge på lanceringen af deres kommende modeller.
Sonys kommende Playstation 5. | Foto: Sony Interactive Entertainment I/Reuters/Ritzau Scanpix
Sonys kommende Playstation 5. | Foto: Sony Interactive Entertainment I/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Når Sony og Microsoft i midten af november lancerer nye spilkonsoller kan det umiddelbart ligne en dårlig forretning.

Begge skal leve op til det kæmpe postyr, der blev skabt ved lanceringen af henholdsvis Playstation 4 og Microsoft Xbox One i 2013, hvor førstnævnte bliver brugt af 110 mio. brugere verden over. Og samtidig vil selskaberne umiddelbart tabe penge på produkterne.

Det skriver Financial Times.

Ifølge tal fra Ampere Analysis vil knap 9 mio. konsoller blive solgt verden over fra starten af november og frem til årsskiftet. Det er blandt andet på grund af coronapandemien.

Men salget af spilkonsoller kan potentielt koste Sony op til 170 dollar per ny konsol, der bliver solgt. Det er udfordringen ved at sælge og distribuere konsollerne under coronapandemien, anslår nogle analytikere ifølge Financial Times.

Trods de tidligere spilkonsoller var succesfulde, har markedet ændret sig siden de to producenters sidste lancering. Forbrugere downloader og streamer i stigende grad spil fremfor at købe nye fysiske produkter.

"Jeg tror, at det essentielle i konkurrencen ikke er den årlige profit, men hvor meget vi kan udvide gaminguniverset på længere sigt," har Hiroki Totoki, der er økonomisk direktør hos Sony, sagt til investorer ifølge Financial Times.

Microsoft har ligeledes advaret investorer om, at lanceringen af den nye Xbox vil tære på bruttomarginen dette kvartal.

"Det er fuldstændig fint for os at støtte konsolsalget i bytte for en kunde, der er der i konsollens levetid, hvilket betyder, at vi kan drive en profitabel forretning, som vi gør nu," siger Phil Spencer, der er chef for spil hos Microsoft, til Financial Times.

Større salg af spil til Playstation øger Sonys overskud 

Facebook vil satse på gratis streaming af spil 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også