ITWatch

Computerspil-studerende kommer hurtigt i arbejde

Knap 9 ud af 10 dimittender er i arbejde et år efter, når de har færdiggjort DADIU-spiluddannelsen, viser ny undersøgelse.

Limbo er et eksempel på et prisvindende spil udviklet i Danmark.

På trods af at de studerende på computerspil-uddannelsen DADIU kommer med vidt forskellige baggrunde og kompetencer, finder langt hovedparten ganske hurtigt beskæftigelse efter sidste eksamen.

Det viser en undersøgelse, som uddannelsen har gennemført blandt 308 tidligere dimittender.

DADIU er en forkortelse for Det Danske Akademi for Interaktiv, Underholdning. Uddannelsen er et samarbejde mellem 13 forskellige universiteter og kunstskoler i Danmark. Hvert år samles 100 studerende med kompetencer inden for computerspil til et fælles semester i DADIU-regi under Filmskolen.

Og ifølge undersøgelsen er der efterspørgsel efter deres kompetencer. 75 pct. af de studerende lander deres et job i løbet af de første seks måneder, mens 87 pct. er i arbejde et år efter deres afgangseksamen.

Hver tredje bliver ansat direkte inden for spilindustrien, mens en tredjedel får arbejde i virksomheder med direkte relation til spilbranchen. Den sidste tredjedel havner i arbejde uden nogen relation til branchen.

DADIU-uddannelsen blev etableret i 2005. Tager man det lange lys på og kigger på beskæftigelsen blandt samtlige uddannede, ligger den ifølge undersøgelsen på 85 pct. 13 pct. er arbejdsløse – knap halvdelen af den gruppe blev uddannet sidste år.

Syv pct. af de tidligere studerende er i dag virksomhedsejere, heraf 40 pct. inden for spilbranchen.

Capnova: Udviklingen i Multiverse gik for langsomt

Nordjysk spiludvikler er genopstået med ny strategi efter konkurs

Forsiden lige nu

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger