Nokia flytter nu HR-systemet for 80.000 medarbejdere ud i skyen

Danske Lisbeth Nielsen står i spidsen for Nokias store HR-projekt, der flytter medarbejderdata fra 115 lande ud i skyen og derved sender de lokale it-systemer på pension.
”Udrulningen af NokiaME skal levere en digital transformation, der spænder over alle vores HR-funktioner,” siger Lisbeth Nielsen. | Foto: Nokia/PR
”Udrulningen af NokiaME skal levere en digital transformation, der spænder over alle vores HR-funktioner,” siger Lisbeth Nielsen. | Foto: Nokia/PR

Tata Consultancy Services og Oracle har samarbejdet med finske Nokia og udviklet en ny HR-platform.

Den skal erstatte Nokias mange on-premise-systemer, der tidligere blev drevet på forretningsenheds- eller landeniveau, og derved strømline mere end 100 HR-processer i et samlet styringssystem i skyen.

Danske Lisbeth Nielsen er leder af den største division inden for Nokias People-organisation, og hun står således i spidsen for digitaliserings- og automatiseringsinitiativer på tværs af Nokias tjenester og værktøjer på HR-området.

Dette omfatter derfor også levering af tjenester til de 80.000 ansatte i mere end 115 lande, i form af den nye cloud-model, der er blevet døbt NokiaME.

”Udrulningen af NokiaME skal levere en digital transformation, der spænder over alle vores HR-funktioner, og vi forventer en positiv indvirkning på brugeroplevelsen for hele vores globale arbejdsstyrke,” siger danske Lisbeth Nielsen, der er Head of People Business Services hos Nokia i en pressemeddelelse.

Partnerskab med Oracle og Tata Consultancy Services

Nokia-løsningen er bygget i samarbejde med Oracle, der leverer den cloud-platform, som samler de mange medarbejderfunktioner. 

Derfor er det også Larry Ellison-firmaet, som skal håndtere Software as a Service-forpligtigelserne i form af udvikling, opdatering, drift og stabilitet ”i overensstemmelse med globale standarder,” skriver Nokia.

Oracle skal også forsyne HR-løsningen med generative AI-funktioner, der skal hjælpe med mere automatisering og flere selvbetjeningsprocesser.

”Det giver os bedre mulighed for at opbygge digitale medarbejderoplevelser med brugercentrering, hvilket i høj grad forenkler den måde, vi ønsker at arbejde på, og de værktøjer, vi bruger, samt giver en mere intuitiv medarbejderoplevelse i deres ansættelseslivscyklus,” siger Lisbeth Nielsen.

Implementeringen administreres af Tata Consultancy Services (TCS), som gennem mange år har været et fast medlem af Oracle partnernetværk.

TCS hører til blandt verdens største konsulenthuse og bygger en stor del af deres strategi på partnerskaber, som f.eks. dette med Oracle.

Nuuday og Tata Consultancy Group har i februar også indgået en aftale i millionklassen, der betyder at det indiske selskab skal drive en kommende cloud-transformation i Nuuday. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også