Simcorp topchef: En stor transaktion nåede ikke med i andet kvartal

En stor transaktion kunne have forbedret Simcorps seneste kvartalsregnskab, men nåede ikke med, fortæller adm. direktør Christian Kromann.
Foto: Stine Bidstrup/ERH
Foto: Stine Bidstrup/ERH
Af MarketWire

Simcorps tal for andet kvartal landede en del under analytikernes forventning, men det tilskrives en stor transaktion, som ikke nåede med i andet kvartal.

Det fortæller administrerende direktør Christian Kromann efter regnskabet for andet kvartal til MarketWire.

- Det er svært at tale om andet kvartal uden at tale om, at der ikke kom nogen ny kunde ind, udtaler Christian Kromann.

Han fortæller, at Simcorp må forholde sig til, at de forholdsvis volatile store licensaftaler bliver underskrevet, når kunden vil, og ikke nødvendigvis når kvartalet er afsluttet.

- Det der skete denne gang, er at en meget stor transaktion, som vi stadig arbejder på, rykkede.

Da licensen når hele vejen igennem til bundlinjen, så lander Simcorps tal for andet kvartal under konsensus.

Finanssoftwareselskabet leverede en negativ salgsvækst på 2,3 pct. i andet kvartal til 116 mio. euro, hvor analytikerkonsensus lød på 125,4 mio. euro. Driftsindtjeningen målt på EBIT skuffede også ved at dykke til 6,2 mio. euro fra 30 mio. euro, hvor der kun var ventet et fald til 24,8 mio. euro.

Topchefen fortæller, at andet kvartal er en god indikator på den bro, Simcorp forsøger at bygge fra at være en softwarelicensdrevet virksomhed til at være en software as a Service-virksomhed (SaaS).

Den store licens, der venter på at blive underskrevet, er en traditionel abonnementsaftale og Simcorps procedure omkring bogføring af en initierende licensbooking, gør ifølge topchefen de store forskelle.

- Alt Simcorp sælger i dag er på abonnement. Så er der bare nogle bogføringsregler, der gør, at du ender op i det andet, udtaler Christian Kromann.

Den normale procedure er, at de store licenskontrakter lander i slutningen af året.

- Det er også tilfældet i år. Så der skal løbes stærkt, erkender topchefen.

Det går dog strygende målt på en af selskabets kerneparametre med at flytte de eksisterende kunder, som kører tingene nede i deres egen kælder, over på selskabets SaaS-cloudplatform,.

- Det er i virkeligheden det, der genererer mere og mere ARR og også kommer til at generere mere og mere abonnementsgebyrer, fortæller Christian Kromann, der venter at krydre det med en række nye kunder i både tredje og fjerde kvartal.

Den årlige tilbagevendende omsætning (ARR), der viser, hvor stor en del af omsætningen i løbet af de seneste 12 måneder, der har et tilbagevendende element, er i andet kvartal steget til 11,9 pct. fra 10,4 pct. i første kvartal.

For helåret lyder Simcorps prognose på en vækst i den årlige tilbagevendende omsætning (ARR) på 10-15 pct.

Top- og bundlinje skuffer markant hos Simcorp

Salg og overskud skuffer i Simcorp

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også