Kommerciel chef: Cookie-farvel kalder på samarbejde mellem medier og bureauer

Marginaliseringen af tredjepartscookies på det digitale annoncemarked gør tættere dialog mellem medier og mediebureauer vigtigere, mener kommerciel chef fra Ebay Nordic, der står bag DBA.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Brugen af tredjepartscookies til målretning af annoncer på det digitale annoncemarked er på vej i graven, og det kalder på tættere samarbejde mellem medier og mediebureaer, skriver kommerciel chef Rene Marcussen fra Ebay Nordic, i et indlæg på Markedsføring.

Tredjepartscookies er blevet brugt til at tracke brugere på tværs af sites i annonceøjemed, men bl.a. EU's databeskyttelsesregler i GPDR og Apples og Googles blokering af tredjepartscookies sender brugen af tredjepartscookies til tælling.

Det sætter i stedet kontekstuel målretning samt førstepartsdata i centrum, mener René Marcussen.

"Fremover er medier og mediebureauer i højere grad afhængige af at tale sammen, når kampagnestrategier og afvikling baseret på kontekstuel- eller førstepartsdata skal planlægges. Og det vil tilgodese annoncørerne. I dialogen kan vi nemlig for alvor udnytte de spidskompetencer, der ligger i de to lejre, hvor mediebureauerne har indgående kendskab til mål og strategi og medierne kender midlet og mulighederne," skriver René Marcussen fra Ebay Nordic, der bl.a. står bag dba.dk, som for nylig blev opkøbt af Schibsted.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MediaWatch.)

Ekstra Bladet i spidsen for udviklingsprojekt om anbefalelsesalgoritmer til nyhedsmedier 

Datatilsynet: Brugeres nej til cookies skal være et reelt frit valg 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også