Annoncører udvandrer fra Facebook trods nye reklameregler

Ppå trods af et forsøg på at imødekomme kritikken fortsætter annoncører med at droppe Facebook som annonceplads.
Foto: Dado Ruvic/REUTERS / X02714
Foto: Dado Ruvic/REUTERS / X02714
AF Ritzau FInans

Facebook har som reaktion på fredagens boykot indført nye regler for reklameføring på sin platform. Alligevel har flere selskaber trukket sig fra det sociale medie.

Det skriver Financial Times.

Flere selskaber har i løbet af weekenden trukket deres reklamer tilbage fra Facebooks platform. Selskaberne tæller blandt andet Unilever, Verizon og Coca-Cola, der har trukket reklamerne i alt fra én måned og op til seks.

Det er på trods af, at Facebook fredag har indført nye regler for reklamerne på sin platform.

Selskabets administrerende direktør, Mark Zuckerberg, fortalte fredag ifølge Financial Times om nye regler, der forbyder hadefuld retorik i reklamer og bedre skal beskytte grupper som immigranter mod angreb.

Topchefen fortalte derudover, at eksisterende reklamer i uoverensstemmelse med de nye regler ville blive markeret, men bevaret for eftertiden i offentlighedens interesse. Det gælder blandt andet reklamer fra politikere.

Facebooks holdningsskift kom, efter at Unilever meldte, at selskabets reklamer på platformen ville blive sat på pause på bekymring om en voldsom stigning i reklamer, der skal skabe splid, op til det amerikanske præsidentvalg.

Facebooks aktiekurs faldt mere end 8 pct. i den ordinære handel fredag og lukkede 216,08 dollar. I eftermarkedet faldt aktien yderligere 1,6 pct. til 112,53 dollar.

GN & Demant trues af Apple – Airpods som høreapparater  

Microsoft lukker alle fysiske butikker på verdensplan 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også