Amazon brugte data fra sælgere til at lancere konkurrerende produkter

Amazon-ansatte er gået imod Amazons reglement og har brugt data fra selvstændige sælgere på selskabets salgsplatform til at udvikle produkter, der er i direkte konkurrence med sælgerne, skriver Wall Street Journal.
Foto: Pascal Rossignol/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Pascal Rossignol/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Ansatte i Amazon har brugt data fra selvstændige sælgere på selskabets salgsplatform til at udvikle produkter, der er i direkte konkurrence med sælgerne og imod Amazons eget reglement.

Det skriver avisen Wall Street Journal.

Internetdetailkæden har ellers fastslået til blandt andet Kongressen, at egne varer ikke produceres med udgangspunkt i data fra tredjepartssælgere på Amazons platform.

"Ligesom andre detailhandlere ser vi på salg og gemmer data for at give vores kunder den bedst mulige oplevelse," skriver Amazon i en meddelelse ifølge avisen.

"Vi forbyder dog på det strengeste vores ansatte at bruge uofficielle data specifikt knyttet til en sælger til at bestemme, hvilke produkter vi selv skal producere," fortsætter meddelelsen.

Alligevel tyder det på, at Amazon har forbrudt sig mod sit eget reglement. Det fremgår af en række interviews samt dokumenter, som Wall Street Journal er i besiddelse af.

Dataene kan bruges til at bestemme pris, hvad der skal kopieres, og hvilke produkter der bør fremstilles, fortæller kilder, der blandt andet tæller en nuværende ansat, til avisen.

I en kommentar siger Amazon ifølge Wall Street Journal, at det er imod selskabets reglement at bruge data til et sådant formål, og at sagen nu efterforskes internt.

Alibaba investerer milliardbeløb i cloud-krig mod Microsoft og Amazon

Teknologikæmperne skal stå sin første test i kampen mod corona 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også