Facebook giver brugerne mulighed for at begrænse målrettede reklamer

En ny privatlivsfunktion på Facebook giver brugerne mulighed for at begrænse de persondata, som deles mellem det sociale medie og tredjepartssider.
Foto: LIONEL BONAVENTURE/AFP / AFP
Foto: LIONEL BONAVENTURE/AFP / AFP
AF RITZAU FINANS

Facebook har lanceret en længe ventet privatlivsfunktion, der giver brugerne mulighed for at forhindre websteder i at videregive deres data til det sociale netværk med henblik på målrettet reklame.

Det skriver Financial Times.

Det sociale medie, som henter størstedelen af sin 17 mia. dollar store omsætning på reklamer, sagde tirsdag, at det vil tilbyde en "Off-Facebook Activity"-funktion i løbet af de kommende måneder.

Funktionen giver brugere muligheden for at begrænse de persondata, som deles mellem Facebook og tredjepartssider. Den nye funktion gør det dog ikke muligt at få sine persondata slettet fuldstændig fra det sociale medies servere - en betingelse, som siden er blevet udskældt af privatlivsaktivister.

"Efter en række overskrifter om privatlivsproblemer er Facebook blevet tvunget ud i aggressive tiltag for at tilbagevinde kundernes tiltro," siger Jim Cridlin, innovationschef hos mediebureauet Mindshare, til Financial Times.

Facebooks produktchef, Stephanie Max, har i forbindelse med lanceringen advaret, at tiltaget kan have en negativ påvirkning på selskabets reklameindtægter - afhængig af hvor populær funktionen bliver.

Anklagere i USA undersøger tech-kæmper for konkurrenceforvridning 

Danskernes bekymring for sociale medier er næsten halveret på fire år 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også