Facebook lancerer nyt værktøj til bekæmpelse af falske annoncer

Efter kritik af det sociale medieselskabs mangel på tiltag til at begrænse omfanget af falske reklamer på platformen, får de britiske brugere nu mulighed for at rapportere, når de oplever links til de såkaldte scam sites.
Foto: ALASTAIR PIKE/AFP / AFP
Foto: ALASTAIR PIKE/AFP / AFP

Et nyt digitalt redskab i den britiske version af Facebook er netop blevet rullet ud med formålet af bekæmpe falske annoncer på den sociale medieplatform, der linker til såkaldte scam sites. Her bliver brugerne bl.a. lovet hurtig rigdom, hvis blot de oplyser eksempelvis deres kortoplysninger.

Det skriver Financial Times.

Værktøjet giver de britiske brugere mulighed for at markere på Facebook, hvis en annonce linker til et scam site. På nuværende tidspunkt er tiltaget kun rullet ud i Storbritannien, men hvis det viser sig at være en succes, vil det potentielt blive gjort tilgængeligt i flere lande, skriver Financial Times.

Samlet har Facebook afsat 3 mio. pund til bekæmpelse af falske annoncer, der leder til scams, i en fond med titlen Citizens Advice. Det er sket, efter Martin Lewis, stifter af sitet Moneysavingexpert.com i 2018 lagde sag an mod Facebook, fordi der pludseligt dukkede tusinder af falske annoncer op på platformen, der gjorde brug af hans navn og billede, men uden hans tilladelse.

Han frafaldt søgsmålet i januar, hvor han indgik forlig med Facebook, som i den forbindelse bl.a. lovede at afsætte ressourcer til anti-scam initiativer.

Denne artikel er leveret af vores søstersite MediaWatch.

USA: Regeringen er meget bekymret over Facebooks Libra

Avis: Facebook skal betale fem milliarder dollar i forlig 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også