Columbus-boss vil have USA op at køre igen

Der er et enkelt hår i suppen i Columbus' årsregnskab, siger adm. direktør Thomas Honoré. Selskabet har ikke solgt godt nok i USA.
Foto: PR/Columbus
Foto: PR/Columbus
Af Ritzau/Finans

Selvom administrerende direktør i Columbus Thomas Honoré kalder regnskabet for 2018 et rekordregnskab, så er der enkelte hår i suppen, som skal fiskes op. Her henviser han til USA, som skal tilbage på sporet, efter et fald i omsætningen på 13 pct. i lokal valuta sidste år.

"Det, der ikke er lykkedes, er salgseksekvering. Vi har ikke formået at konvertere vores pipeline og sælge nok i USA. Det gør, at omsætningen er faldet," siger Thomas Honoré til Ritzau Finans.

Det lykkedes dog at hæve EBITDA med 166 pct. for USA, men det skyldes et spareprogram. Direktøren peger på, at han ikke tror, det er sværere at sælge i USA, men at det rigtige team ikke har været på plads.

"Jeg tror bare ikke, vi har haft de rigtige medarbejdere. Så vi har lavet en reorganisering, hvor vi har skilt os af med landechefen og salgsdirektøren. Vi har sparet os til indtjening, men det kan vi ikke blive ved med at gøre. Vi skal vokse på markedsandele, så det handler om salg," siger Thomas Honoré.

Han regner med, at den turnaroundplan der ligger USA, vil vise sig i resultaterne i anden halvdel af 2019.

Sælge mere af egen software

Columbus samlede omsætning voksede med 54 pct. til 1,9 mia. kr. Det var primært drevet af opkøbene af iStone og High Software, som bidrog til at løfte forretningsområdet service. Service står for den største del af omsætningen og voksede med 74 pct. til 1,4 mia. kr.

Også salget af Columbus' egen software steg med 23,7 pct. Det glæder Thomas Honoré, da selskabet ønsker at øge omsætningen i denne forretning, da det differentierer virksomheden fra konkurrenterne og bidrager godt til bunden.

"Den har nok en EBITDA-margin i niveauet omkring 45 pct. Det er en af vores nøgleinitiativer at øge omsætningen på egen software, fordi det skaber margin, men også fordi det differentierer os," siger Thomas Honoré.

Frem mod 2021 har Columbus en målsætning om at nå en gennemsnitlig årlig vækst på 3-5 pct. om året i omsætningen, samt at nå en EBITDA-margin på 13 pct.

Direktøren er overbevist om, at målsætningen kan nås. Han peger på, at USA skal op at køre igen, der skal leveres mere ud af de globale leverancecentre i Indien og Polen, og så skal der generelt være en større grad af abonnementsforretning.

Han fortæller endvidere, at ordrebogen for de to første kvartaler af 2019 ser fornuftig ud, da der både er en række store og små ordre.

/ritzau/FINANS

Honoré: "Vi er i gang med en transformation af hele Columbus"

Columbus lurer på flere opkøb 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også