ITWatch

Forsker: Vi har givet op overfor tech-selskabernes storhøst af vores data

Interview: Det er næsten nytteløst som forbruger at forsøge at beskytte sig imod den massive, digitale data-indsamling. Og derfor giver vi op på forhånd, konkluderer professor Irina Shklovski fra Københavns Universitet.

Irina Shklovski, professor på Datalogisk Institut på Københavns Universitet | Foto: Direc/PR

Der er den store grønne knap, der giver tilladelse til alle cookies, når du besøger en webside. Og så den diskrete grå, hvor du kan sige nej tak. Hvis det da ikke kræver en større indsats, hvor du skal ind og klikke til og fra og gemme og godkende. Hver gang.

Cookie-boksene er en af de konkrete forbedringer, der er sket for vores kontrol over vores privatliv på nettet, i kølvandet på den nu tre år gamle GDPR-lov fra EU. Men det er en lille ting, for samlet set er vi som forbrugere nærmest prisgivet de store tech-selskabers luner. Følelsen af, at vi har noget kontrol over vores data, er en illusion, vi bruger til at dulme vores dårlige samvittighed.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ITWatch

Peter Colsted er ny formand hos Schultz

It-selskabet Schultz får ny bestyrelsesformand i skikkelse af den garvede tech-boss Peter Colsted. Han skal være med til at øge selskabets aftryk på både det offentlige og private marked, lyder det.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs