ITWatch

Ekstra Bladet dropper Google Analytics og udruller egen platform

Efter at have været fast digitalt inventar, udskifter Ekstra Bladet nu Google Analytics til fordel for en egenudviklet platform, der skal forbedre mulighederne for at udnytte brugerdata.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Ekstra Bladet vil have større ejerskab over data og kontrol med dataindsamling. Derfor udruller mediehuset nu en egenudviklet erstatning for annonceplatformen Google Analytics. Det oplyser JP/Politikens Hus i en pressemeddelelse.

Det nye såkaldte web analytics-system har fået titlen Longboat.

"Vi er dybt afhængige af data i real-tid til at understøtte vores ambitioner inden for segmentering og personalisering. Her har Google Analytics desværre aldrig kunnet opfylde vores behov, og vi har derfor anvendt egenudviklede systemer til formålet," siger Lars Gundersen, der er Chef for Data & Indsigt på Ekstra Bladet, i meddelelsen.

Den er udviklet som led i Ekstra Bladets strategi om at gøre sig uafhængige af tredjepartsdata – altså data, der er indsamlet af platforme og selskaber uden for JP/Politikens Hus. I stedet vil mediehuset opbygge et annoncesalg og -system baseret på førstepartsdata, som er indsamlet og ejet af koncernen selv.

"Hver dag indsamler Ekstra Bladet op mod 137 millioner data-events, og dette tal vil kun stige i takt med, at flere og flere danskere søger mod ekstrabladet.dk. Der var derfor behov for en løsning, der både er hurtig og solid, hvilket netop var egenskaberne for vikingernes langskibe – og deraf opstod navnet Longboat", fortæller Lars Gundersen.

Ekstra Bladet og JP/Politikens Hus har siden 2019 taget flere skridt i retningen af at basere sin annonceforretning og dataindsamling på egenudviklede platforme.

I den forbindelse har koncernen bl.a. i efteråret 2019 lanceret dataplatformen Relevance, der giver annoncører mulighed for at køre kampagner på førstepartsdata.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MediaWatch.)

Google og Apple fjerner Trump-venligt medie fra appstore

Danske Medier vil have flyttet tilsyn med techgiganter til EU

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger