ITWatch

Tiktok vil ryste kinesisk image af sig

Det er ikke den nemmeste tid at være et kinesisk selskab på det amerikanske marked, og derfor vil det sociale medie Tik Tok gøre en indsats for at ryste sit image som kinesisk virksomhed af sig.

Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Den kinesiske app Tiktok har i år gjort historie ved at være det første sociale medie fra Kina, der har fået succes i USA. Nu vil Tiktok ryste sit image som kinesisk mærke af sig.

Det skriver avisen Wall Street Journal.

Flere rådgivere og ansatte i Tiktok har i løbet af de sidste uger været i dialog med ledende ansatte i selskabet for at foreslå måder, hvorpå selskabet kunne reetablere sit image. Det fortæller kilder med kendskab til samtalerne til Wall Street Journal.

Det sker, alt imens selskabet oplever stigende granskning fra amerikanske lovgivere.

Blandt andet er der blevet foreslået at udvide til Sydøstasien - eventuelt Singapore - for nemmere at kunne distancere sig fra Kina og dermed nemmere rebrande sig i USA, fortæller kilderne.

Samtidig er mængden af indhold fra Kina blevet reduceret i appen for at begrænse antallet af remindere om appens kinesiske ophav, lyder det fra kilder med kendskab til Tiktoks metoder.

Nogle investorer i Tiktoks ejerselskab, Bytedance, anerkender, at forsøget på at adskille appen fra Kina vil være vanskeligt, og at nogle af idéerne næppe vil virke. Det markerer dog, at Tiktoks fremgang kan blive truet, samt at selskabets kinesiske rødder kan være en svaghed.

Flere af Bytedances investorer ønsker at lade selskabet børsnotere sent i 2020, fortæller kilder.

Det afvises af en talsperson fra Bytedance, der siger, at selskabet hverken overvejer en børsnotering eller at flytte selskabets hovedkvarter til Singapore.

/ritzau/FINANS

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger