ITWatch

Google vil stoppe annoncesalg baseret på internethistorikken

Som verdens største sælger af digitale annoncer kan Googles beslutning blive afgørende for hele den digitale annoncesektor.

Foto: EVA HAMBACH/AFP / AFP

Google, der sammen med Youtube ejes af Alphabet, planlægger i fremtiden at stoppe for salget af annoncer, der er tilpasset den enkelte brugeres besøgshistorik på tværs af forskellige hjemmesider på internettet.

Det skriver The Wall Street Journal.

Til næste år vil Google holde op med at benytte og med at investere i den sporingsteknologi, der identificerer unikke brugere på tværs af hjemmesider på internettet. Beslutningen er truffet af hensyn til brugernes privatliv.

Som verdens største sælger af digitale annoncer, kan beslutningen blive afgørende for hele den digitale annoncesektor.

"Hvis digital annoncering ikke udvikler sig og adresserer de tiltagende bekymringer, folk har omkring deres privatliv, og hvordan deres identiteter anvendes, så risikerer vi fremtiden for et gratis og åbent internet," skrev David Temkin, produktchef hos Google, i en blog onsdag, ifølge The Wall Street Journal.

Google vil i stedet anvende og tilbyde sine annoncører nye teknologier, der eksempelvis inden for en "privatlivs sandkasse" følger den enkelte brugers gøren og laden på egne smartphones, tablets og computere, hvorved annoncører kan målrette markedsføringen til definerede grupper.

Google tegnede sig sidste år for 52 pct. af det globale digitale annoncemarked på 292 mia. dollar, ifølge en opgørelse fra Jounce Media.

Mere fra ITWatch

Investering skal gå til udvikling i nyt fintech-selskab

Det godt et år gamle fintech-selskab Anyday lukkede tidligere på ugen en investeringsrunde. Pengene skal primært gå til udvikling af virksomhedens betalingsløsning, Anyday Split. Resten skal bruges på markedsføring, fortæller direktør.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs