Microsoft: En dygtig CDO overflødiggør sig selv

Ifølge topchefen i Microsoft Danmark skal en CDO, Chief Digital Officer, sætte gang i en digital proces i virksomheder, men hvis de er gode til sit arbejde, har de overflødiggjort sig selv i løbet af nogle år.
Foto: PR
Foto: PR

En dygtig digital chef, eller CDO, kan være en god kickstarter, hvis virksomheden står overfor en digitalliseringsproces, men hvis lederen løser opgaven bedst muligt, ender han eller hun relativt hurtigt med at overflødiggøre sig selv.

Det forklarer topchef i Microsoft Danmark, Nana Bule, til Børsen.

"CDO'ens fornemste opgave er at starte en proces, drive en kultur- og kompetenceagenda i organisationen og siden få det forankret i forretningen og derefter trække sig ud. De dygtigste CDO'er overflødiggør sig selv inden for to til tre år," siger hun Børsen.

Den udmelding kommer oven på en rapport, som Microsoft har lavet med rekrutteringsvirksomheden, Heidrick and Struggles. Undersøgelser peger på, at CDO'en ikke er løsningen på digitaliseringsudfordringer, men derimod netop en god måde at sætte gang i processen på. Og så er det ledelsen og ikke it-afdelingen, der skal tage ansvar og ejerskab for den digitale omstilling, skriver Børsen.

Prosa sender andet konfliktvarsel til IBM

DTU tilbyder ny masteruddannelse i miljø og dataanalyse 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også