Sådan gør it-headhuntere når de eftertragtede specialister skal rekrutteres

Der er rift om de "forkælede" medarbejdere, som i forvejen får en betragteligt hyre, fastslår to it-headhuntere. Her forklarer de, hvordan de skaffer de bedste medarbejdere til de trængende it-virksomheder.
Foto: PR
Foto: PR

It-specialister er en mangelvare. De har det godt og får en god løn. Derfor kan det være en vanskelig opgave for it-headhunterne at rekruttere de eftertragtede specialister.

Det fortæller to it-headhuntere, som ITWatch har spurgt, hvordan de bærer sig ad.

Mette Møller Simonsen er partner i it-headhunterfirmaet Time Work, og hun er ikke i tvivl om, at it-branchen er noget for sig, når det gælder rekruttering.

"Alle i it-branchen er klar over, at det er svært at rekruttere specialister, så man bruger mange forskellige indsatser for at få folks opmærksomhed," siger hun.

Den store mangel på arbejdskraft giver spillet andre regler.

"Annoncering og jobopslag er sjældent vejen frem, hvis man skal rekruttere de dygtigste it-specialister, for de søger stort set ikke jobs uden opfordring. De har som regel altid gode forhold, der hvor de er, og virksomhederne ved, at man virkelig skal holde på de dygtigste medarbejdere," fortæller hun.

Løn er ikke afgørende

Når Mette Møller Simonsen og hendes kolleger skal rekruttere en it-specialist, så kigger de på de helt små ting. Når lønnen ikke længere er et afgørende parameter, så handler det mere om faglig udvikling.

De dykker helt ned i det faglige område og ser på, hvordan de kan få fingrene i noget, der er en anelse mere spændende og nyt, eller om det er et sted, der kan tilbyde mere uddannelse eller sparring med medarbejdere, der er dygtigere end dem selv.

"Det er sjældent, at vi hører argumentet, at det er, fordi de vil have mere i løn," tilføjer hun.

Det er alle nuancerne, der ligger bag et jobskifte, der gør sig gældende, og ikke kun hvad man kan læse af en jobbeskrivelse.

Så før en it-specialist kan rekrutteres, så forsøger folkene bag Time Work at skabe en relation til specialisten og indgå i en dialog.

En langstrakt affære

Når kandidaten først kontaktes, så åbnes der op for en dialog om, hvad kandidaten har lyst til, selvom det også er med et konkret job i tankerne.

"Vi indgår altid i en dialog i stedet for at forsøge at sælge et bestemt job til dem. Selvom kandidaten ikke tager jobbet ved vores første kontakt, så har vi åbnet op for den tankegang, at det er muligt at skifte job. Så kan det være, at vi på et senere tidspunkt får placeret kandidaten et andet sted. Det er af og til en langsigtet affære, men vi opbygger fortrolighed og netværk, hvilket betaler sig i det lange løb," siger Mette Møller Simonsen.

Det er en løbende proces, hvor relationen skal bygges op over tid, forklarer hun. Det er nemlig vigtigt at være ydmyg over for, at kandidaten skal være med hele vejen og købe ind på idéen, forklarer it-headhunteren.

Det gode netværk

It-headhunterfirmaet bruger meget tid på at opbygge et solidt netværk. Derigennem ringer de til kandidater, når de skal rekruttere, men hvis det drejer sig om personer, de ikke kender, så er Linkedin vejen frem.

"Hvis vi ikke har kontaktoplysninger på en kandidat, så skriver vi over Linkedin. Men i langt de fleste tilfælde bruger vi vores referencer i vores eget netværk, bygget op over mange år. Facebook virker ikke i den sammenhæng, det opfattes ikke seriøst nok i vores branche," fortæller Mette Møller Simonsen.

Men hun understreger dog, at de satser på at udbygge deres netværk og sørge for at være relevante den vej igennem.

Partneren i Time Work har været i it-rekrutteringsbranchen siden 1996, og sideløbende er der kommet nye metoder og teknikker til.

"Vi må tilpasse os undervejs, for tingene ændrer sig altid. Det er slet ikke sikkert, at man kan læne sig op ad Linkedin i fremtiden," fastslår hun.

Trætte af headhuntere

Camilla Treschow Schrøder er stifter af it-headhunterfirmaet Csa Cph, og hun tilslutter sig meldingen om, at de bruger "enormt meget tid" på at rekruttere de rigtige it-ansatte.

De bruger også Linkedin som rekrutteringsværktøj, men stifteren påpeger, at de foretrækker den personlige kontakt. Hun har været vidne til en tendens, hvor specialister er blevet "spammet" gennem Linkedin.

"Det er en mæthed blandt it-medarbejderne. De er simpelthen blevet trætte af at blive kontaktet af headhuntere. Der er headhuntere fra hele verden, der spammer folk over Linkedin og prøver at rive dem rundt," siger hun.

Hos Csa Cph rekrutterer de primært it-medarbejdere inden for drift, infrastruktur, projektledelse og it-arkitekter.

"Vi siger generelt nej til at headhunte folk i udviklerstillinger, for det er simpelthen for vanskeligt at finde dem," forklarer stifteren.

Et andet mindset

Når de hos Csa Cph siger nej til at rekruttere softwareudviklere og programmører, så har det noget at gøre med, at de har et bestemt mindset.

"Udviklere er ofte lidt mere introverte. De responderer ikke rigtigt, når vi kontakter dem. Når vi snakker it-arkitekter eller projektledere, så er de mere åbne for at snakke om spændende virksomheder med spændende strategier og den rejse, man kan komme med på," siger hun.

Det er et folkefærd, der ikke er karrieredrevne i samme omfang, og derfor er de sværere at motivere til at skifte job, forklarer Camilla Treschow Schrøder.

"Hvis vi skal finde en udvikler, så kan vi ende med at bruge så mange timer på det, at vi ikke tjener noget. Hvis vi skal bruge 250 timer på at finde den rette, så er der ikke nogen, der vil betale for det," siger hun.

Velbetalte freelancere

Begge it-headhuntere er enige i, at efterspørgslen på it-specialisterne er steget de seneste ti år. Det er et resultat af, at digitalisering og it er blevet en del af alt.

En anden tendens, som Camilla Treschow Schrøder understreger, er, at der er flere dygtige it-specialister, der vælger en tilværelse som freelancer.

"Der er flere, der kan tjene bedre penge som freelancekonsulenter, og det gør udbuddet af kandidater mindre. Behovet for sikkerhed vejer ikke ligeså tungt i 2018, fordi efterspørgslen er, som den er."

Hun eksemplificerer ved at sige, at en freelancekonsulent godt kan tjene 90-100.000 kr. om måneden med de rette kompetencer. Men hvis den person skal rekrutteres til et fast job, så skal personen formentlig gå ned til et lønniveau omkring 65-70.000 kr. om måneden.

It-headhunter: Virksomheder ved ikke, hvordan de skal leve op til kommende EU-forordning

Antallet af it-ansatte nærmer sig 2008-niveau

Andre brancher overhaler it-virksomheder i tiltrækningen af it-professionelle  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Photo: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også