ITWatch

Mærsk modtog falske Microsoft-opkald under cyberangreb

Falske it-supportere tog efter det seneste cyberangreb kontakt til medarbejdere i Mærsk under påskud af at være fra Microsoft.

Foto: PR/MÆRSK

Kort tid efter Mærsk blev ramt af cyberangrebet Goldeneye, begyndte virksomhedens ansatte at modtage falske opkald fra folk, som udgav sig for at være fra Microsofts supportafdeling.

Det skriver DR.

Medarbejderne blev af de falske supportere bedt om at tænde deres inficerede computere, hvilket i onsdags fik Mærsk-ledelsen til at sende en besked rundt til alle ansatte, hvor man kaldte opkaldende for "scam-opkald" og bad medarbejderne ignorere opkaldende og de medfølgende instrukser.

It-specialist Simon Enna Wesche fra it-sikkerhedsfirmaet JDM kalder fremgangsmåden målrettet og peger på, at der kunne være tale om et målrettet angreb mod Mærsk.

"Lige som når en varevogn kører rundt i et villakvarter og leder efter et hus, der har slukket lyset, så er det her helt anderledes, hvor der er en specifik adresse, man går efter," siger han til DR.

Mere fra ITWatch

Klumme: Har corona skabt en ny guldalder for innovation?

Hvad kan vi lære af covid-19-pandemien, når det gælder virksomheders innovationskraft – og sammenhængen med bæredygtighed, diversitet, ledelse og måder at arbejde sammen på? Det forsøger Peter Juul Jørgensen fra Lenovo at svare på i denne klumme.

NNIT-topchef: Mine ambitioner er højere

Pär Fors’ første halve år som direktør i NNIT har været præget af flere udskiftninger i topledelsen og faldende indtægter. Den nye direktør er kun mildt tilfreds og forventer bedre resultater i den kommende tid.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs