Ransomware-angreb skaber travlhed hos domæneudbyder
Punktum DK, det tidligere DK-Hostmaster, har haft rygende travlt, efter det danske hostingselskab Azerocloud samt underselskabet Cloudnordic i forrige uge blev ramt af et ransomware-angreb.
Det skriver Version2.
Angrebet betød, at Azeroclouds kunder stod uden adgang til blandt andet data og hjemmesider, og domæneudbyderen Punktum DK oplyser til Version2, at man har modtaget cirka 600 telefonopkald samt yderligere 600 henvendelser via selskabets skriftlige kontaktformular relateret til hændelsen.
”Kunderne, der skriver eller ringer til os, skal enten have hjælp til at skifte navneservere på vores selvbetjening eller de har problemer med at logge på vores selvbetjening, fordi de ikke har adgang til deres e-mail (pga. Cloudnordic-hændelsen, red.),” siger Jakob Truelsen, der er adm. direktør i Punktum DK, til Version2.
I sidste uge bekræftede Martin Haslund Johansson over for ITWatch, at intet kundedata stod til at redde efter angrebet.
”Vi er alle sammen dybt berørte af det her, og vi er nu i gang med at undersøge, hvordan det her har kunnet lade sig gøre. Angrebet har ramt vores produktionsmiljø og vores backups. Alt er tabt,” sagde Martin Haslund Johansson til ITWatch i sidste uge.
Azerocloud blev ramt af samme type ransomware-angreb, som Maersk blev ramt af i 2018. NotPetya, som exploited kaldes, rammer Windows-miljøer og låser alle filer.