ITWatch

Klumme: 2021 kommer til at udfordre virksomheders it-sikkerhed som aldrig før

Coronakrisen har radikalt ændret måden at arbejde på i virksomhederne, og derfor skal man gentænke sin tilgang til it-sikkerhed, skriver Fermin Serna, CISO i Citrix, i denne klumme.

Foto: Citrix/PR

Det har aldrig været en nem opgave at beskytte virksomhedens systemer, data og medarbejdere mod cybertrusler. Og det er ikke just blevet lettere, efter en global pandemi radikalt har ændret den måde, vi arbejder på. Faktisk betyder de markante ændringer, at virksomheder på mange måder er nødt til at gentænke deres tilgang til it-sikkerhed. I den henseende er det værd at kigge i krystalkuglen og identificere trends, som med stor sandsynlighed kommer til at præge it-sikkerheden i 2021.

Hjemmearbejde er kommet for at blive

Hjemmearbejde er et fænomen, som langt de fleste virksomheder har stiftet indgående bekendtskab med i løbet af 2020. I særdeleshed siden første nedlukning af samfundet i midten af marts. Nogle virksomhedsledere har anset arbejdsformen som en midlertidig løsning på et problem, men de har sidenhen opdaget fordele og muligheder ved det fleksible arbejde.

Faktisk forventer flere end tre ud af fire it-professionelle, at medarbejdere vil være modvillige i forhold til at vende tilbage til kontoret, når pandemien er overstået. Det viser en undersøgelse, Citrix har foretaget i samarbejde med analysevirksomheden Censuswide. I kombination med at forretningskritiske programmer flytter til skyen, forsvinder sikkerhedsperimeteren, som tidligere var defineret af firewalls.

Virksomheder bliver derfor nødt til at indføre sikkerhedspolitikker, der kan favne, at medarbejderne arbejder uden for virksomhedens matrikel og netværk. Det kan eksempelvis være en Zero Trust-model, hvor den enkelte medarbejder kun får adgang til data og programmer, som er nødvendige for at vedkommende kan udføre sit arbejde.

Cyberkriminelle bliver snedigere

Nye måder at arbejde på medfører nye måder at angribe virksomheders netværk på. Ransomware og angreb med andre ondsindede filer er et stigende fænomen. Midt på året steg forekomsten af cyberangreb ifølge sikkerhedsfirmaet Bitdefender med faktor syv. Og de økonomiske gevinster giver bagmændene incitament til at intensivere indsatsen og udvikle mere sofistikerede angrebsmetoder for at øge succesraten.

Når it-kriminelle bliver mere udspekulerede, må virksomheder skærpe deres modsvar. Med hjælp fra maskinlæring og kunstig intelligens er det muligt at få indsigt i brugeradfærd og adgangsmønstre i realtid. På baggrund af den data kan it-afdelinger automatisere identificeringen af sikkerhedsbrud og mistænksom adfærd og dermed hurtigere sætte ind over for begge.

Tænk brugerne ind i strategien

Sikkerhed og brugervenlighed kan være to svært forenelige størrelser. Opgaven er dog klar: Brugeroplevelsen skal spille en nøglerolle i virksomhedens sikkerhedsstragier. Det svarer 97 procent af 100 it-beslutningstagere på tværs af alle kontinenter i en undersøgelse, som Citrix og analyseinsitituttet Pulse har foretaget. Det er på den baggrund nødvendigt at bruge intelligente, brugercentrerede sikkerhedssystemer, hvor brugerne er beskyttet, uden de konstant bliver afbrudt, når de bruger digitale værktøjer, programmer, data og deres enheder.

Med store opbrud på arbejdsmarkedet er det væsentligt at give virksomhedens sikkerhed et eftersyn. Cyberangreb kan forekomme hvor som helst og når som helst. Virksomheder bliver derfor nødt til at udvikle sikre miljøer, der kan favne, at medarbejderne arbejder forskellige steder og på forskellige tidspunkter, uden medarbejderne bliver forhindret i at udføre deres arbejde. På den måde er det muligt at høste fordelene ved fleksibelt arbejde og samtidig sikre virksomheden fra cybertrusler.

Klumme: Data skal håndteres sikkert – også uden for datacentrets fire vægge

Klumme: Fælles-innovation er genvejen til effektiv og gennemtænkt digitalisering

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger