Atea har mistet kunder under bestikkelsessagen

Tillid er nøgleordet for topchef Morten Felding, efter at det offentlige har taget Atea til nåde som leverandør efter bestikkelsessagen. Der er kunder, som har valgt Atea fra, erkender direktøren, men nu ser han fremad.
Foto: Jens Berthelsen
Foto: Jens Berthelsen

Det første, man møder hos Atea til selskabets storstilede årlige Expo-udstilling i Ballerup, er to kameler.

De er leveret af en af Ateas partnere som en gimmick, og de er et tilløbsstykke af den anden verden. Men for topchef Morten Felding, der i fem år har stået i spidsen for Atea, er opmærksomheden et helt andet sted.

Han kan til sin store tilfredshed konstatere, at Atea har formået at tiltrække 1300 kunder og partnere til selskabets udstilling i hovedsædet i Ballerup. Og i sidste uge tiltrak Atea på tilsvarende vis flere tusinde i Aarhus på selskabets Expo-messe, der forløb over to dage.

Feldings dom er klar: Det er en kæmpe succes. Denne gang er Expo-udstillingen for Atea ikke bare en mulighed for at vise sig frem overfor kunderne. For Morten Felding er det også en temperaturmåling på, hvordan Atea står efter flere års skandale som følge af afsløringerne af bestikkelsessagen mod selskabet.

Farvel til kunder

For to uger siden blev det så afgjort, efter en gennemgang af Ateas såkaldt selfcleaning-proces fra Kammeradvokatens side, at selskabet kan fortsætte med at være leverandør til det offentlige.

Det var ellers sat i bero, indtil sagen var endeligt belyst. Og uden det offentlige som kunde vil Atea være i voldsomme problemer på det danske marked, så Felding ånder lettet op.

"Det, tror jeg klart, er et udtryk for, at der er tillid til Atea igen," siger han til ITWatch foran hovedsædet med de mange gæster rundt om ham.

"Der har været en sag, ingen ønsker, heller ikke os selv. Men der er taget ansvar og ryddet op, og de kunder, vi har, siger, at de har taget stilling," fortæller Morten Felding.

"De, der har lyst, kan komme her og se, hvad vi laver på compliance, se rapporten fra Kammeradvokaten, så de har taget stilling. De, der er her nu, siger, at de stoler på Atea og har taget stilling."

Er der kunder, du har sagt farvel til?

"Ja, det er der, mens sagen har kørt. Særligt kunder fra det offentlige, men også blandt private kunder."

Men for Felding er det en afgørende vending, efter Kammeradvokaten gav sin accept forrige fredag af Ateas redegørelse af den såkaldte selfcleaning proces. Det forklarer, hvad selskabet har gjort for at forhindre, at noget lignende kan ske igen.

Nu er Atea atter blåstemplet som leverandør til det offentlige.

"Der vil altid være kunder, der siger, at de ikke vil samarbejde med os. Sådan er det. Men det nye er, at nu er vi tilbage til normalsituationen, hvor vi før var i en speciel situation. Men der vil altid kunder, der vil dig, og kunder, der ikke vil dig. Sådan er det."

Morten Feldings vurdering er, at kunderne løbende har afgjort, hvordan de stiller sig. Det har de gjort i løbet af de seneste tre et halvt år, hvor bestikkelsessagen har løbet.

"Nu er vi tilbage til en situation, hvor kunderne vælger og vælger os fra på grund af tillid eller manglen på samme."

Har du en oplevelse af, at I er ude på den anden side nu?

"Jeg har set frem hele tiden, men ja, det er vi. Vi har hele tiden haft en klar holdning til, at det her ikke er noget, vi vil have noget at gøre med. Det er ikke det, vi står for. Jeg har set det som min opgave at få det fjernet, få ryddet op. Ellers gad jeg heller ikke være her. Jeg ser det som en fantastisk virksomhed at være i spidsen for."

Foto: Jakob Skouboe
Foto: Jakob Skouboe

Har du nogle gange tænkt, at det bare er for surt?

"Nej, det har jeg faktisk ikke. Jeg er optimist af sind, og jeg ser det som en arbejdsopgave. Hvis jeg havde noget at gemme, så var det noget andet. Men grundlæggende har jeg ikke noget at gemme, jeg har ikke noget at skjule, så jeg har vitterligt bare arbejdet på at løse opgaven."

Derfor har Morten Felding, siger han, velvilligt arbejdet sammen med politiet, Deloitte, SKI og Kammeradvokaten undervejs i forløbet.

"Vi har givet adgang til alt."

Du har fremhævet vigtigheden af at genskabe tillid overfor kunderne mange gange i dag. Hvad gør du rent praktisk?

"Jeg har en tro på, at man kan kvalificere sig til at være god nok ved at have systemer og kompetencer. Men i bund og grund handler det om, hvorvidt der er den fornødne tillid til os. Det er det, man ser på til sidst. Har man tillid til leverandøren, leverer han, får jeg det leveret, jeg skal?"

Felding forklarer, at det er vigtigt at møde kunderne og se dem i øjnene.

Organisationen er på  plads

I januar lagde I en organisationsændring frem. I 2018 har signalet været, at Atea Danmark var bagud, og der skulle løbes hurtigere. Hvad er status nu?

"Vi har organisationen og strukturen på plads. Men alt det, der er sket i år, har betydet, at det er gået langsommere. Det er der ingen tvivl om."

Har I stået på standby i 2018 på grund af sagen?

"Det har været dårligere end standby. Det kan du se på kvartalsmeldingerne, hvor vi går tilbage. Så det har været et hårdt år på den front."

Så du har meldt en ny strategi ud, du ikke har kunnet arbejde med?

"Man kan sige, at alt er eksekveret, organisationen er på plads, men vi får den først i spil, når det sidste er afklaret. Det var den sidste kampesten, der skulle ud af rygsækken, at blive færdig med vores selfcleaning, og om vi måtte arbejde med det offentlige igen. Sagen er ikke længere på agendaen, vi ser fremad."

Hvad vil der så ske nu?

"Jeg har den ledelse, der skal til. Vi er 1600 medarbejdere, hvor der sker løbende naturlige udskiftninger. Men ser man på ledelsesgruppen, der refererer til mig, er den på plads. Vi har det team, der skal til."

Hvordan har det været at stå som topchef med bestikkelsessagen samt et Atea Danmark, der er bagud i koncernen?

"Det er ikke sjovt at stå med de resultater, vi har. Men de store udfordringer er motiverende. For mig har det været en anden opgave end bare det at drive en forretning. Det har været utroligt motiverende. Det kan godt være, at resultaterne undervejs ikke er tilfredsstillende i et marked i vækst, men ingen har stået med en sag, som den vi har haft."

Han siger, at han mener, Atea er videre. Men han ser tilbage på en tid, hvor han gik ind til noget, der kom bag på ham.

"Jeg sagde ja til et job for fem år siden som topchef for Atea Danmark, og for 14 dage siden startede jeg på et nyt job igen. Det job, jeg sagde ja til for fem år siden, indeholdte ting, jeg ikke anede noget om," siger Morten Felding og fortsætter:

"Nu kan jeg koncentrere mig om det at drive Atea fremad for alvor."

Ateas nye enterprise-direktør vil endnu tættere på de store kunder 

Løhde bundet af EU-lov i kamp mod korruptionsdømte firmaer 

Atea-direktør om stop: Afskeden sker i god ro og orden

Atea skifter ud i topledelsen

Atea rettede ind efter henvendelse fra Kammeradvokaten 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også