ITWatch

Top-lobbyist forudså fejl i politiets brug af teleoplysninger for 10 år siden

Teleselskaberne forudså for mere end 10 år siden, at der kunne opstå fejl i behandling af oplysninger fra teleselskaber. Derfor afviste man at tage ansvaret. Det siger central telechef, mens sagen nu ruller.

Foto: Ritzau Scanpix/Kasper Palsnov

Danske teleselskaber har forudset de problemer, der nu er opstået med brug af teleoplysninger i straffesager. Sagen er dukket op, efter det har vist sig, at fejl i data fra teleselskaberne kan have haft betydning for straffesager, og der kan være blevet uddelt forkerte domme.

Mogens Ritsholm, der i dag er pensioneret, var som chef for regulatoriske forhold i TDC samt som repræsentant for danske teleselskaber i brancheforeningen Teleindustrien, med helt i front og har, siger han nu, forhindret at det blev teleselskaberne, der kom til at bære ansvaret for de store fejl, der nu er konstateret.

Han forudså allerede dengang, at det kunne gå galt, siger han i dag.

"Vi afviste at gøre det, Justitsministeriet ville have os til at gøre, fordi vi kunne se, at disse fejl kunne opstå - og teleselskaberne ønskede ikke at stå med det ansvar."

Sidder du tilbage i dag med en følelse af, at "hvad sagde jeg"?

"Nej, det gør jeg faktisk ikke, for jeg synes, at det er ærgerligt. Jeg forstår godt, at det kan opstå, men jeg er glad for, at teleselskaberne ikke påtog sig den opgave. Nu er fejlen kun sket et sted hos politiet. Men jeg siger ikke "haha, se hvad jeg sagde," for det er beklageligt."

Modarbejdede indgreb

Mogens Ritsholm arbejdede tæt frem til 2009 for at varetage teleselskabernes interesser.

Når du ser denne sag her, hvad tænker du så?

"Det var den diskussion vi havde i 2007, hvor Justitsministeriet pludselig krævede, at hvert teleselskab skulle aflevere data fra logningen i et fælles format," siger Mogens Ritsholm.

"Det kæmpede vi meget imod dengang. Vi sagde, at de oplysninger, der dannes i de respektive net, er knyttet til den måde det respektive net er opbygget på, og det er deres fingeraftryk, om man så må sige. Det ville vi ikke begynde at skrive om på," siger han og tilføjer:

"Vi ville ikke lave det om til noget andet."

Hvorfor ville I ikke det?

"Fordi der sker et tab af information som skaber en mulighed for fejl. Det, som det enkelte teleselskab leverer, er de rene informationer fra den enkelte basestation i det enkelte net. De informationer siger noget om den mast og det område, den står i. Og der går ikke noget tabt, når man ikke regner de informationer om."

Fejlen er opstået hos politiet

Nu er omregningen af de data foregået i Rigspolitiet, hvor fejlen er opstået.

Så når man har omregnet data, er det så det, der ligger bag den sag, vi har nu?

"Ja, det er det."

Gjorde man så alligevel det, I advarede om?

"Nej, vi nægtede at omregne data for Justisministeriet. Og de har så selv gjort det, og så er der opstået en fejl, som fører til den sag, der er der nu. Men man kan sige, at fejlen havde været endnu større, hvis vi havde omregnet data inden vi afleverede det til politiet," siger Ritsholm.

Han siger, at nu får politiet de rigtige data fra teleselskaberne. Det havde været endnu værre hvis man havde omregnet virkeligheden inden man afleverede den, som han formulerer det.

Vi er teleudbydere

"Vi sagde dengang, at dette vil vi ikke have ansvaret for. Vi er teleudbydere og kan aflevere hvad der svarer til fingeraftryk, men omregningen skal finde sted hos politiet."

Hvorfor ville man omregne data til et samlet fælles datasæt?

"Fordi man så kan præsentere det i retten på en ensartet måde."

Hvad var reaktionen dengang, da I afviste?

"De opgav at gennemføre det som et lovkrav overfor teleselskaberne og oprettede så et system hos politiet i stedet."

Mogens Ritsholm
Mogens Ritsholm gik på pension i 2009 efter mange år i telebranchen. Foto: Privat

Dommerformand spår fokus på teleoplysninger efter it-brøler

It-fejl kan have givet forkerte domme i syv år

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger