ITWatch

Agillic fortsætter væksten og sætter tryk på sats i udlandet

Overskud kommer først om flere år, men til gængæld vokser forretningen for Agillic, der i stigende grad fokuserer på udlandet. "Der skal vi finde vores næste vækstmotor," siger adm. direktør.

PR/Agillic
Foto: PR/Agillic

Det danske it-selskab Agillic ser mod udlandet for at indfri de vækstmål, selskabet har stillet sine aktionærer i udsigt i forbindelse med børsnoteringen i marts.

Sådan lyder det fra adm. direktør Jesper Valentin til ITWatch i forbindelse med præsentationen af selskabets seneste kvartalsregnskab.

Han fremhæver særligt Benelux-landene, Tyskland og Schweiz som oplagte steder at sælge Agillics marketingssoftware.

"Der skal vi finde vores næste vækstmotor. Vi er stadig så små, markedet vokser så meget, og vi har så godt et produkt, at vi skal holde fast i vores vækstmål."

Aktive internationalt

Pengene fra børsnoteringen har Agillic brugt på at åbne kontor i England, og samtidig har selskabet hentet Kim Elsass fra Sitecore til at stå for arbejdet med at komme ud i nye markeder.

"Vores vækst har primært været drevet i Danmark og Norge, som er forholdsvis små markeder. Vi har brugt pengene fra noteringen på at blive meget mere aktive internationalt," forklarer Jesper Valentin.

Agillic kom ud af seneste kvartal med en nettomsætning på 9,3 mio. kr. Samtidig fortsætter selskabet med at give underskud, men det er helt efter planen, understreger Jesper Valentin. Ebitda var minus 4,2 mio. kr. i seneste kvartal og skal først være i plus i 2020.

Kernen i Agillics forretningsmodel er at tilbyde software as a service. Det betyder, at kunderne køber en licens til at benytte Agillics software og typisk betaler for 1-3 år af gangen.

"Attraktionen ved en abonnementsforretning er, at det kan godt være, at det koster mig 2 kr. at vinde en kunde, som betaler mig 1 kr. om året i licensomsætning. Men det gør han så i 7-10 år," fortæller Jesper Valentin og fortsætter:

"Så længe man holder meget høj vækst, vil det betyde, at man har negativ ebitda. Men vi har høj profit på kunderne, når de er vundet. I det øjeblik, hvor væksten går ud af markedet, kan vi sådan set lægge vores vækstambitioner en smule ned. Og så kan vi blive meget profitable meget hurtigt. Lige nu performer vi bedre end markedet, når det kommer til væksten, og der giver det bare god mening, at man investerer i at vinde markedsandele."

Flere kunder bliver

Af samme årsag er det et vigtigt parameter, at Agillic formår at holde på sine kunder, så de ikke smutter efter få år. Ifølge Jesper Vallentin går det kun fremad med at fastholde kunderne - i seneste kvartal valgte Sportmaster og Interflora at forlænge deres aftaler med selskabet.

"Den tid, kunderne er hos os, stiger," fortæller Jesper Valentin.

"Det skal være et attraktivt produkt at arbejde med for kunderne, og vi skal have nogle supportfunktioner, som gør, at kunder kan få hjælp meget hurtigt, hvis de har behov for det. Alle moderne software as a service-virksomheder har forstået, at kunderne er meget hurtigt væk, hvis de ikke oplever værdi."

Først i 2020 skal der plusser på bundlinjen, men selskabet får kun brug for at rejse yderligere kapital, hvis ambitionerne for at vokse ændrer sig.

"Vi diskuterer, om vi kunne få behov for flere penge, hvis vi skulle sætte mere tryk under væksten. Men det er ikke en plan, vi opererer med lige nu. Det er en plan B, vi kan tage i brug," fortæller Jesper Valentin.

Agillic henter erfaren Sitecore-chef ind i nøglerolle

Nynoterede Agillic øger omsætningen i første kvartal

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger