Apple taber markedsandele i Kina til hjemmemærker

Apple, der ellers har formået at øge sin globale omsætning, taber markedsandele på det kinesiske marked. Virksomhedens omsætning faldt med 10 pct. sidste kvartal, og sammenlignet med sidste år faldt salget af Iphones med 12 pct. i landet.
Det skriver Dagens Næringsliv.
Det er blandt andet på grund af hjemlige smartphone-producenter, der i større grad formår at tilpasse deres produkter til de kinesiske kunder og formår at lancere nye modeller flere gange om året, at Apples Iphone ikke kan følge med.
Sammenlignet med for to år siden, hvor de kinesiske smartphone-producenter havde en global markedsandel på 39 pct., er den samlede markedsandel nu på 48 pct., hvilket er en ny rekord.
Ifølge Analyseselskabet Counterpoint Technology Market Research, tager de kinesiske producenter markedsandele fra de største producenter på smartphone-markedet, heriblandt Apple og Samsung.
Shobhit Srivastava, der er analytiker i Counterpoint Research, mener, at forspringet, som de største vestlige smartphone-producenter har haft over de seneste år, vil svinde ind, da forbrugere i højere grad vil skifte fra de dyre modeller til nye og billigere alternativer.
Ifølge Shobhit Srivastava vil de største vækstmarkeder inden for branchen i år være Indien, Sydasien og Afrika.
/ritzau/FINANS