Apple taber markedsandele i Kina til hjemmemærker

Lokale konkurrenter slår Apple, der forsøger at vinde markedsandele på det kinesiske marked. Analytiker spår yderligere vækst til lokale smartphone-producenter.
Apples butik i Shanghai.
Apples butik i Shanghai.
RITZAU FINANS

Apple, der ellers har formået at øge sin globale omsætning, taber markedsandele på det kinesiske marked. Virksomhedens omsætning faldt med 10 pct. sidste kvartal, og sammenlignet med sidste år faldt salget af Iphones med 12 pct. i landet.

Det skriver Dagens Næringsliv.

Det er blandt andet på grund af hjemlige smartphone-producenter, der i større grad formår at tilpasse deres produkter til de kinesiske kunder og formår at lancere nye modeller flere gange om året, at Apples Iphone ikke kan følge med.

Sammenlignet med for to år siden, hvor de kinesiske smartphone-producenter havde en global markedsandel på 39 pct., er den samlede markedsandel nu på 48 pct., hvilket er en ny rekord.

Ifølge Analyseselskabet Counterpoint Technology Market Research, tager de kinesiske producenter markedsandele fra de største producenter på smartphone-markedet, heriblandt Apple og Samsung.

Shobhit Srivastava, der er analytiker i Counterpoint Research, mener, at forspringet, som de største vestlige smartphone-producenter har haft over de seneste år, vil svinde ind, da forbrugere i højere grad vil skifte fra de dyre modeller til nye og billigere alternativer.

Ifølge Shobhit Srivastava vil de største vækstmarkeder inden for branchen i år være Indien, Sydasien og Afrika.

/ritzau/FINANS

Solidt Apple-regnskab trak amerikansk aktieindeks i rekord

Kan Apple blive en cirkushest med mere end ét trick? 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Foto: Magnus Møller

Ib Kunøe forlader formandsposten i Atea