ITWatch

Klumme: Digital omstilling handler ikke kun om teknik

De administrative medarbejdere skal i fremtiden arbejde mere relationelt og mere direkte med at udvikle relationer til kunder og leverandører fremfor at løse driftsopgaver. Det skriver Rikke Hougaard Zeeberg.

Branchedirektør i DI Digital | Foto: Dansk Industri/pr

For nylig holdt DI sammen med HK en konference om de digitale kompetencer til fremtiden. Vi satte et særligt spot på de administrative medarbejdere, som nogen gange kan føle sig truede af den digitale omstilling.

Arbejdsgange og administrative processer i administration, salg, indkøb og logistik bliver i disse år digitaliseret og automatiseret. Robotter og kunstig intelligens kan understøtte og i nogen tilfælde helt erstatte medarbejdere, og det er klart, at det giver usikkerhed.

Den gode nyhed er, at den digitale omstilling ikke betyder færre jobs, men flere jobs og samtidig nye muligheder for medarbejderne. Men der er også udfordringer. Det bliver understreget i den analyse om den digitale omstilling, som Rambøll har lavet for HK og DI, og som blev præsenteret på konferencen.

Øget fokus på databrug

Rambøll har undersøgt, hvilke krav den digitale omstilling stiller til de HK-ansatte i DI’s medlemsvirksomheder. Analysen peger blandt andet på en række udviklingstendenser. Jeg vil her fremhæve nogle få.

For det første har mange virksomheder nu et øget fokus på, hvordan de digitale løsninger kan bruges til at udvikle og optimere arbejdsgangene. Der er et stigende fokus på data, og hvordan data kan bruges aktivt i den daglige drift og som grundlag for mere strategiske beslutninger.

Det kræver nye kompetencer for medarbejderne, som skal forstå it-systemerne, og forstå hvordan data kan hentes ud og anvendes på nye måder.

Der er et stigende fokus på data, og hvordan data kan bruges aktivt i den daglige drift og som grundlag for mere strategiske beslutninger. 

Rikke Hougaard Zeeberg, branchedirektør i DI Digital.

Administrative medarbejdere skal arbejde med kunder

For det andet sker der en transformation af salgs- og kommunikationskanaler. Det fysiske salg erstattes med online salg på webshops eller de sociale medier.

Det betyder bl.a., at kunden ofte er bedre klædt på, når kunden går i dialog med medarbejderen, og medarbejderen skal derfor være mere ”faciliterende” i mødet med kunden.

For det tredje viser analysen også, at virksomhederne gerne ser, at medarbejderne arbejder mere relationelt og mere direkte med at udvikle relationer til kunder og leverandører fremfor at løse driftsopgaver.

Det peger i retning af mere udadvendte opgaver, mindre forudsigelighed i hverdagen og i sidste ende mere selvledelse.

Digital transformation kræver omstillingsparathed

Det interessante i undersøgelsen er, at den digitale transformation dermed ikke kun stiller krav om øgede tekniske og ”systemiske” kompetencer, men der stilles også i fremtiden stigende krav til omstillingsparathed og mere uforudsigelighed i dagligdagen.

Det er måske her, vi som ledere skal være ekstra opmærksomme i den digitale transformation, så vi ikke blot fokuserer på at få styrket de tekniske kompetencer. Denne opmærksomhed spiller fint sammen med den opmærksomhed, vi altid skal have på de sociale og organisatoriske sammenhænge, som teknologien indgår i.

Der stilles også i fremtiden stigende krav til omstillingsparthed og mere uforudsigelighed i dagligdagen. Det er måske her, vi som ledere skal være ekstra opmærksomme i den digitale transformation, så vi ikke blot fokuserer på at få styrket de tekniske kompetencer.

Rikke Hougaard Zeeberg, branchedirektør i DI Digital.

Det er ikke kun teknikken og it-systemerne, der giver værdien – det handler i høj grad om menneskelige relationer, implementering og evnen til at få flere fagligheder til at arbejde sammen. Det er der, hvor den digitale transformation virkelig giver resultater og værdi for virksomhederne.

Klumme: Gør karriere med metaverset som makker

Klumme: Det ultimative mål er at skabe et positivt klimaaftryk

Klumme: Digital læring kan meget – men ikke det hele

Mere fra ITWatch

Ericsson: De næste fem år vil vores dataforbrug eksplodere

Om blot fem år vil antallet af 5G-abonnementer i verden runde fem milliarder og 80 procent af alle mobile bredbåndsabonnementer vil være baseret på 5G. Sådan lyder et par forudsigelser fra Ericssons årlige rapport om de kommende år på mobilområdet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs