ITWatch

Klumme: Det ultimative mål er at skabe et positivt klimaaftryk

Tiden er inde til, at vi som virksomheder ser mere dybdegående på, hvordan vi kan byde ind med handling og løsninger for at skabe et positivt aftryk på klimaet, skriver Merete Søby.

Merete Søby, executive vice president for data driven solutions i KMD. | Foto: KMD / PR

Det seneste år har danskerne reduceret deres private energiforbrug med 10 pct. Motivationen har primært været af økonomiske årsager, men pludselig er der også gået sport i at kende husholdningens energiforbrug til sidste kiloWatt og se, hvor man kan skære unødigt forbrug fra.

Skal man f.eks. sætte sit tv på eco-mode eller vaske tøj om natten, når strømmen både er billigere og grønnere?

Energikrisen har altså været accelerator for forbrugerne, der generelt bliver mere og mere klimabevidste. Det er godt, at vi som forbrugere på så kort tid har ændret vores energiforbrug markant.

Men skal vi for alvor ændre klimaaftrykket, er det vigtigt, at vi som virksomheder selv handler og byder ind med innovative løsninger.

Dyk ned i de digitale, grønne muligheder

Det findes nok ikke den virksomhed lige nu, der ikke også kigger energiforbruget igennem for at se, hvor man kan reducere forbruget. Anledningen bør også være løftestang til at se på den energi, man benytter. Er det den rigtige form for energi, og i hvor høj grad er det muligt at skifte til vedvarende energi?

Jeg vil godt vove den påstand, at investeringerne hurtigt betaler sig hjem økonomisk, og endnu vigtigere vil det have en direkte effekt på det klimaaftryk, man sætter. I dag, i morgen og i fremtiden.

En anden måde at lave grønnere valg er ved at gennemse hele sit CO2-regnskab. Hvor har vi de største udledninger og hvor kan vi til en start lave grønne ændringer, der mindsker klimaudledningen?

Jeg vil godt vove den påstand, at investeringerne hurtigt betaler sig hjem økonomisk, og endnu vigtigere vil det have en direkte effekt på det klimaaftryk, man sætter. I dag, i morgen og i fremtiden.

Merete Søby, executive vice president for data driven solutions i KMD.

Få et samlet overblik over klimaudledningen

For at lave analysen af hvor man kan få mest klimaeffekt for pengene, er det helt afgørende, at man har det rette datagrundlag. Her har vi selv udviklet en løsning, der kan opgøre netop det, og som vi naturligvis også selv tager i anvendelse. Løsningen har vi netop udviklet, fordi det er enormt vigtigt at have totaloverblikket over sin virksomheds klimaudledning.

Især bør vi alle blive klogere på vores scope 3-udledninger, der dækker over blandt andet indkøb, og hvor omkring 80 pct. af klimaudledningen for næsten alle virksomheder gemmer sig – hvis andelen da ikke er højere.

Det er også den kategori, hvor der er flest blinde vinkler, hvis ikke man dykker ned i sin data og ser, hvor man kan ændre sin udledning. Her vil der være store, grønne point at hente, og jeg ser også frem til, at vi i KMD bliver endnu klogere på os selv.

Byg en digital tvilling

Samfundet kan også opnå gevinster ved, at dygtige medarbejdere dykker dybere ned i data og bruger den på nye måder. Her vil vi f.eks. foreslå at bygge digitale tvillinger, så vi kan forudse, hvilke fordele og flaskehalse et mere elektrificeret samfund vil have.

En digital tvilling af vores energinet vil eksempelvis vise, hvad der sker, hvis vi får mange elbiler i Jylland, eller hvis hele Fyn beslutter sig for at bruge varmepumper samtidig. Det er interessant og har et kæmpestort potentiale for os alle.

Basalt set handler det om, at alle virksomheder skal se på, hvor vi kan byde ind med handling og løsningerne, så vi tager ansvar for vores udledninger og samlet skaber et positivt aftryk.

Danmark er flere gange kåret til verdens mest digitaliserede land. Lad os da endnu engang vise resten af verden, hvad man kan opnå gennem digitale, datadrevne løsninger og samtidig skabe grøn forandring.

Klumme: Digital læring kan meget – men ikke det hele

Klumme: Den danske samarbejdskultur gavner erhvervslivet

Klumme: Hold fokus og pas på medarbejderne i krisetid

Mere fra ITWatch

Tre talchefer forlader Lunar

Et par kreditchefer og en finansdirektør har valgt at sige op i fintech-banken, der på en anden front netop har sikret sig ny kapital.

IBM om blockchain: Udviklingen fortsætter - også uden Tradelens

Da A.P. Møller-Mærsk forleden meddelte, at selskabet vil droppe sin blockchain-baserede Tradelens-platform, skabte det store overskrifter . Men blockchain-teknologi lever videre, og IBM forventer vækst de kommende år, forklarer IBM Danmarks CTO, der peger på tillid som en væsentlig faktor i netværk.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs