ITWatch

Klumme: Covid-19 har kastet lys over skaleringens virkelige potentiale

Pandemien har været skræmmende for mange virksomheder. Men det er ikke kun en ond drøm, der har slået skår i fremtidstroen. En del virksomheder har faktisk oplevet en omvendt covid-effekt med stigende efterspørgsel og et akut skaleringsbehov.

Joakim Stolpe, Enterprise Greenfield Sales Leader, Amazon Web Services skriver her om, hvilke potentialer coronakrisen har vist. Foto: AWS/PRESSE

I it-sektoren taler vi jævnligt om skalering som en af cloud-teknologiens klare fordele.

Normalt udspringer snakken af ændrede behov, der opstår, når organisationer skal rykke ind på et nyt geografisk territorium, eller når serverkapaciteten skal vokse i takt med efterspørgslen fra et voksende antal kunder i en succesfuld forretning. Eksempelvis da danske Tradeshift skulle etablere sig i Kina, eller da Vivinos populære app fordoblede sin brugerskare flere gange på få år.

Men det seneste halve år har mere end noget andet lært os, hvad evnen til skalering i virkeligheden betyder.

Covid-19’s globale hærgen har rystet virksomheder i deres forretningsmæssige grundvold. Nogen har taget lån til op over begge ører for at overleve. Andre har måttet dreje nøglen helt om.

Men der er også dem, der er blevet mødt med et akut opskaleringsbehov som følge af de adfærdsændringer, pandemien har medført. Disse organisationer har måttet tænke hurtigt og opskalere deres forretning i en sådan hastighed og rækkevidde, som inden corona-virussens udbrud syntes utænkeligt. Eller opfinde løsninger med en uhørt høj innovationshastighed, fordi behovet er der lige her og nu.

Hos Amazon Web Services har vi hjulpet en del de organisationer – både danske og internationale – der har brugt cloud-teknologi til at skalere og udvikle tjenester, der imødekommer den seneste tids nyopståede behov.

Disse virksomheder har ikke kun skaleret på rekordtid. De har også gjort det under et enormt pres.

Lad os tage et par eksempler.

Scenarieudvikling af sygdommen

"Hvor mange vil være smittet om to måneder?"

"Kan vi begrænse smittespredningen, hvis vi midlertidigt lukker områder, hvor mange mennesker samles?” ”Hvor mange sengepladser får vi brug for?"

Selvom ingen kan spå om fremtiden, har en gruppe amerikanske frivillige udviklere, forskere og epidemologer udviklet en cloud-baseret scenarie-model, der kan beregne forudsigelser over covid-19’s smitteudvikling – i første omgang i USA. Modellen er udviklet i samarbejde med John Hopkins Bloomberg School of Public Health (JHSPH), som er den organisation, hele verden løbende henter smittedata fra.

Den dataudvikling, modellen hviler på, kan kun realiseres i det nødvendige tempo og omfang ved hjælp af supercomputere i skyen. Med cloud-teknologi og frivillige udviklere fra bl.a. Amazon Web Services (AWS) har arbejdsgruppen været i stand til at udvikle en model, der sammenholder befolkningstallene i de amerikanske stater med smittedata til at forudse antallet af mennesker, der potentielt vil blive udsat, inficeret og/eller indlagt på hospitalet.

Formålet med projektet er at hjælpe myndigheder og andre beslutningstagere med at træffe valg på et veldokumenteret grundlag, der har indvirkning på flere hundredetusinde menneskeliv.

Monitoreringsløsning til overholdelse af afstandskrav

Knus, håndtryk og tæt fysisk kontakt er i de fleste offentlige rum blevet afløst af afstandsrestriktioner under covid-19. For at sikre, at den nødvendige afstand bliver overholdt, tilbyder den danske startup, UbiqiSense, en monitoreringsløsning, der sikrer opretholdelse af social afstand og grupper af mennesker via kunstig intelligens.

UbiquiSenses algoritme fungerer sammen med eksisterende kameraløsninger og kan levere realtidsdata og sende notifikationer, når for store menneskemængder samles eller ikke opretholder en sikker afstand fra hinanden.

UbiqiSense, der kører på AWS’ cloud-teknologi, håber med deres tjeneste at kunne hjælpe virksomheder, organisationer og institutioner med at sikre trygge og ordnede forhold for alle.

I en global folkesundhedskrise som denne, er det afgørende, at organisationer som Verdenssundhedsorganisationen (WHO) kan sikre, at de kun deler pålidelige og ekspertbårne informationer med resten af samfundet.

Derfor har WHO brugt AWS til at udvikle et værktøj, der hurtigt og effektivt er i stand til at indsamle og analysere covid-19-relateret indhold fra hele verden. Værktøjet bruger maskinlæring (ML) til at skelne mellem pålideligt og upålideligt indhold og gøre de mange informationer lettere at håndtere og vurdere for eksperterne på området.

Mindre mylder i rush hour

Den offentlige transport er et af de steder, hvor flest mennesker samles tæt, og hvor det kan være en udfordring at overholde de afstandspåbud, myndighederne har indført.

Den britiske tech-startup, Zipabout, har derfor udviklet gratis-tjenesten 'Passenger Connect', der hjælper togoperatører med at forudsige og styre passagerkapaciteten under covid-19.

Tjenesten, der kører på AWS’ sky, indeholder en realtidsoversigt, der giver et visuelt indblik i passagerernes efterspørgsel på alle togafgange i hele England. På den måde kan togoperatørerne forudse, hvilke ruter der sandsynligvis vil være travlest - og justere kapaciteten herefter.

Formålet med 'Passenger Connect' er at opretholde passagerernes tillid, så de trygt kan undgå overfyldte afgange og rejse med den nødvendige distance til de øvrige passagerer.

"Ser du stadig med?"

Også velkendte tjenester har oplevet de ændrede behov. Da hjemmearbejde og mindre fysisk samvær i foråret over få uger blev en del af alles hverdag, oplevede streaminggiganten Netflix en markant stigning i nye brugere og seeraktivitet.

En Black Friday-agtig belastning uden varsel, som nok kunne give de fleste it-ansvarlige mareridt.

Via deres cloud-løsning har Netflix hurtigt formået at opskalere infrastrukturen, så de fortsat kan administrere, opbevare og tilbyde de nødvendige funktioner til deres hundrede millioner af brugere.

Hvad skalering virkelig handler om

Ovenstående eksempler er bare et ganske lille udpluk. Der findes tusindvis af andre anvendelser, som er opstået i de seneste måneder. Så hvis vi skal uddrage en positiv it-læring af coronakrisen, er det, at den har vist os, at vi har en kapacitet til at booste vores innovationsevne ud over det sædvanlige, når vi skal. Og når ideerne understøttes af de rette systemer, kan vi realisere dem på ultrakort tid.

Når jeg taler med kunder om, hvordan cloud kan hjælpe dem med at skalere, fortæller jeg om denne slags hastighed og fleksibilitet, der giver dem mulighed for at bygge nye applikationer og tjenester i løbet af få dage, i nogle tilfælde timer.

Det er det, skalering virkelig handler om.

Sig din mening – på ITWatch

Klumme: "Din evne til effektivt at omdanne data til konkrete forretningsmuligheder bestemmer faktisk, hvor succesrig din virksomhed er"

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger