ITWatch

Klumme: Er den digitale assistent din sande ven?

Digitale assistenter rykker ind i vores hjem for at gøre vores dagligdag nemmere. Men hjemmets nye beboere er måske knap så meget din ven, som du tror, skriver Jesper Kildegaard Poulsen fra Nets i denne klumme.

Foto: PR

I en travl hverdag søger vi alle genveje, der kan gøre dagligdagen lidt mindre hektisk.

Populært kaldes det ’life hacks’, når vi finder nye genveje til at gøre vores travle hverdag bare lidt nemmere. I stedet kan vi bruge den vundne tid på familie, venner eller noget, vi finder sjovere end dagligdagens trivielle opgaver og rutiner.

Historisk set har alle opgaverne været fysiske, og derfor valgte bedre stillede at få en hushjælp. Opgaverne kunne være alt fra rengøring til at løbe ærinder hos købmanden. Men med digitaliseringen af vores samfund er flere af opgaverne blevet digitale. Robotstøvsugeren kan klare rengøring, mens indkøb kan klares fra mobilen.

Af samme grund vælger stadig flere at lade en helt anden hushjælp flytte ind i hjemmet: Den digitale assistent. Ved at tale til den digitale assistent, der oftest er en højtaler-lignende genstand, kan du få den til at udføre opgaver, så du får frigjort mere tid til familie og venner.

Det er med andre ord en sand ven, der flytter ind i hjemmet. Og der er sågar flere venner at vælge imellem, da de amerikanske tech-giganter alle har deres bud på en digital assistent, der i større eller mindre omfang kan udføre opgaver, der letter din hverdag.

Dermed slipper du for en masse daglige rutineopgaver, når der skal bestilles en pizza, holdes styr på kalenderen eller tjekkes en togplan. I stedet sender du din digitale assistent på arbejde ved at råbe en kommando gennem lokalet.

Men hvordan ændrer denne digitale dagligdag ellers på vores tilværelse, når den kritiske sans og hukommelse bliver overladt til assistenten, der i stedet søger og vælger for os? Får vi den billigste pizza eller den, der kan ankomme mest rygende varm fra det nærmeste pizzeria? Er det den leverandør, der har betalt flest annoncekroner, som først rammer assistentens google-søgning og dermed bliver valgt? Eller er det sågar en pizzakæde, der har indgået en aftale med producenten bag assistenten, og som derfor altid vælges?

Digitaliseringen af købsprocessen vil lette vores dagligdag, men samtidig kalde på refleksion fra os selv og hos en detailhandel, der skal manøvrere i en ny virkelighed. Mens de skal forsøge at forblive relevante for kunden, hvis valg kan blive styret af anderledes og uklare kriterier. Hvilket måske ændrer hele måden, man har den digitale kontakt med sine kunder, eller rettere deres travle assistent.

Vi ønsker alle, at hverdagen skal være nem, og at betalinger er usynlige. Alt det klarer din digitale ven. Men hvor godt kender du egentlig din ven?

Vi går en spændende tid i møde, hvor teknologi skal lære at gå hånd i hånd med etik, og hvor vi forbrugere skal lære at tage endnu bedre vare på vores digitale identitet.

Klumme: Den globale it-sikkerhed trues af voksende teknologi-nationalisme

Klumme: Opråb til danske SMV'er: Tag nu ansvar for digitaliseringen

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger