ITWatch

Klumme: Svært ved at knække koden til en succesfuld digitalisering? Overvej en "mentor"

Som erhvervsleder skal man være ærlig over for sig selv. Det vil for de fleste af os føre til erkendelsen af, at vi ikke er dem, der ved eller forstår mest om digitalisering. Så hvem spørger du til råds?

PR/Dansk IT
Foto: PR/Dansk IT

De fleste kender til konceptet med at have en mentor. Når man slår begrebet op i den danske ordbog, lyder definitionen, at det er en ældre og erfaren person, der underviser, vejleder og rådgiver et ungt menneske.

Det kan for mange af os give god mening at have en form for mentor, men spørgsmålet er, om det ikke er på tide, at vi får gjort op med forestillingen om, at den ældre nødvendigvis kan og ved mere end den yngre?

Digitaliseringen er i disse år med til at transformere både virksomheder og hele brancher. Virksomhedsledere og deres bestyrelser forsøger at knække koden til, hvordan man med digitale koncepter og værktøjer kan gentænke forretningsmodeller, produkter og ydelser.

Det handler langt fra kun om effektiviseringer, men også om innovation på den digitale tidsalders præmisser.

Ikke let

Det er bestemt ikke nogen let opgave at finde svar på de mange spørgsmål og dilemmaer, man skal forholde sig til med digitaliseringen. Mange af os kunne måske sågar have brug for en form for digitaliseringsmentor.

Det gode spørgsmål er så, om den person, der kan vejlede og rådgive dig bedst i de store digitaliseringsspørgsmål, nødvendigvis er en, der er ældre end dig selv?

For er sagen ikke snarere, at mange af dem, der har den bedste forståelse for, hvad digitaliseringen reelt er og betyder, er langt yngre end gennemsnitsalderen i danske ledelser og bestyrelser?

Eller sagt på en anden måde: Når man kigger på nogle af de mest succesfulde danske it-virksomheder i nyere tid, er det ofte yngre personer, der har været med til at udklække og eksekvere de idéer, der ligger til grund for succesen.

Måske det er sådan en profil, der skal være din nye mentor?

Flere løsninger

Vi kan alle blive klogere – især når det gælder digitalisering. Den erkendelse bør man have både som virksomhedsleder og bestyrelse i danske virksomheder.

Løsningen er naturligvis ikke kun en mentor. Det kan også være et advisory board, fokusgrupper, et innovation lab eller noget helt fjerde. Pointen er dog stadig den samme: Man skal passe på med at tænke alt for traditionelt i forhold til, hvilke personer der skal indgå i disse koncepter.

Man bør i stedet fokusere på (også) at få fat i nogle profiler, der adskiller sig fra dem, der normalt er med til at udtænke de store idéer til, hvad virksomheden skal satse på i fremtiden.

Det kan være personer med en anden uddannelsesmæssig baggrund, med et anderledes karriereforløb, med andre menneskelige og faglige kompetencer.

Når vi taler digitalisering, er det mit bud, at mange af os vil kunne lære rigtig meget af unge mennesker, der er vokset op i en digital verden og derfor har andre forventninger og holdninger til, hvad gode digitale produkter og strategier er.

Det kræver dog, at man tør lytte til deres budskaber, og det er her, at opfattelsen af, hvad en ”mentor” er, bør revideres.

Uindfriet potentiale

Der er især blandt små- og mellemstore virksomheder i Danmark et uindfriet potentiale for at høste digitaliseringens gevinster.

Mens de store koncerner er godt i gang med at udforske mulighederne med eksempelvis big data, automatisering og kunstig intelligens, så kniber det mere med det i den mellemstore VVS-forretning eller hos møbelproducenten med 75 ansatte.

Her har man lidt sværere ved at etablere eksempelvis et innovation lab, men det betyder ikke, at man ikke skal forsøge at spørge andre til råds om de digitale muligheder.

Det er i høj grad nødvendigt, fordi udviklingen går så hurtigt med de nye teknologier og digitale muligheder. Man kunne starte med at etablere en fokusgruppe med studerende fra den lokale handelsskole.

De vil formentlig kunne hjælpe dig godt på vej med deres input og overvejelser. Også selvom du i erhvervsmæssig forstand er den erfarne. Vi har alle lov og pligt til at lære hele livet.

Klumme: Sådan skal virksomheder forberede sig på generation Z og fremtiden

Klumme: Pas på hypen om den kunstige intelligens

Klumme: Lad mobilen blive i penalhuset

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger