ITWatch

Klumme: Flere unge skal ind på STEM-uddannelserne

Eva Berneke, adm. direktør i KMD, har tre anbefalinger til, hvordan politikerne kan udvide fremtidens kompetencer: Flere skal ind på STEM-uddannelserne, unge danskere skal søge studier i udlandet, og efteruddannelse skal opprioriteres. Det skriver hun i et debatindlæg på PolicyWatch.

Adm. direktør i KMD, Eva Berneke. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Netop nu forbereder mange danske studerende sig til studiestart. I år har rekordmange studerende fået afslag på deres ansøgning til en af STEM-uddannelserne (science, technology, engineering og mathematics, red.).

De nye generationer af studerende har fået øjnene op for STEM-uddannelserne, og erhvervslivet hungrer efter kvalificeret teknologisk arbejdskraft.

Når udbuddet ikke stiger, betyder det, at der bliver mere konkurrence om at komme ind på STEM-uddannelserne, således at vi får de dygtigste studerende igennem. Og det kan godt være godt.

Men siden sidste år er studiepladserne på de tekniske og it-faglige uddannelser kun steget med én pct. på trods af, at regeringen allerede i 2016 fastslog, at vi kommer til at mangle 19.000 it-specialister i 2030. Og det er et stort problem.

Det er dejligt, at de studerende har fået rettet øjnene mod STEM-området, men frustrerende, at dygtige unge mennesker, der interesserer sig for teknologi, må afvises. Så jeg kan kun melde mig i koret af opfordringer til regeringen om at sikre den fortsatte udvikling af STEM-uddannelserne både i kvantitet og kvalitet.

Internationalt udsyn

Samtidig vil jeg opfordre til, at vi fortsætter med at støtte op om det internationale fokus, der er i mange af vores uddannelser. De danske studerende er gode til at komme ud og læse et semester som en del af deres danske uddannelse. Og vores uddannelser tiltrækker også mange dygtige internationale studerende, som løfter niveauet.

Men vi kan blive bedre til at løfte blikket og udvide horisonten også efter studierne. Vi lever i en globaliseret verden, og internationalisering er og bliver fremtiden for langt de fleste unge mennesker i dag.

Hvis man ikke kan komme ind på drømmestudiet, så tænk bredere og søg ud i verden. Hvert år søger ca. 15.000 danske studerende til udlandet for at studere – ofte i kortere perioder.

Hvis man ikke kan komme ind på drømmestudiet, så tænk bredere og søg ud i verden.

Eva Berneke, adm. direktør, KMD

For min skyld må det tal gerne mangedobles og suppleres med at arbejde et års tid eller to i udlandet efter endt studie. Internationale erfaringer og evnen til at forstå og begå sig i andre kulturelle arbejdsmiljøer er efterspurgt af mange virksomheder på det globale marked.

Nogle år i udlandet kan styrke både faglighed og kulturelle kompetencer.

Samtidig skal vi holde fast på vores internationale studiemiljø i Danmark. En bredere diversitet og et internationalt miljø på studierne gavner både den faglige og kulturelle kompetenceudvikling og er samtidig en god forretning for Danmark.

En rapport fra DTU fra 2017 viste, at udenlandske dimittender alene fra DTU i snit havde bidraget med 1,2 mio. kr. til samfundet. Derfor skal vi også blive bedre til at fastholde de dygtige internationale studerende, der kommer til Danmark og får en uddannelse i Danmark, således at vi som samfund får glæde af deres kompetencer.

Livslang læring

I debatten om uddannelse af it-faglige og teknologiske kandidater er det vigtigt også at understrege, at uddannelsen ikke slutter ved kandidatbeviset, men fortsætter hele livet.

Teknologiudviklingen foregår i dag i et tempo, der tvinger os til hele tiden at udvikle, specialisere og opkvalificere kompetencer. Det betyder, at vi alle fremover skal tænke over et arbejdsliv, hvor vi hele tiden får nye kompetencer.

Det er ikke kun via kurser og certificeringer på arbejdspladsen og sikret gennem overenskomsten. Men i høj grad skal vi selv tage ansvar for egen læring og søge den både gennem arbejdslivet og gennem de mange tilbud som – digitalt og på helt analog form – gives uden for arbejdspladsen.

HD har en lang tradition i Danmark som et suppleringskursus, som man tager i løbet af arbejdslivet, men de digitale muligheder giver rig mulighed for at lære til hele livet og på en langt mere individualiseret måde.

Hvad gør vi selv?

I KMD bokser vi på linje med andre teknologivirksomheder i Danmark hver dag med de udfordringer, der er forbundet med at sikre højt kvalificeret arbejdskraft og samtidig være konkurrencedygtige i et marked, der i stigende grad globaliseres.

Vi arbejder hele tiden med at finde en god balance mellem at skabe et internationalt miljø og samtidig sikre nærhed og samhørighed blandt medarbejderne.

Vi er meget bevidste om, at vi som en af landets største teknologivirksomheder også bærer et ansvar for kompetenceudviklingen. Det gør vi blandt andet gennem vores egne toårige graduate-programmer og KMD-Microsoft Academy, som er et uddannelses- og ansættelsesprogram for nyuddannede med særligt fokus på Microsofts .NET.

Vi forsøger også at bidrage til at inspirere og gøde teknologiinteressen hos fremtidens talenter gennem projekter som Coding Class og gennem support af udviklingen af teknologiske undervisningsværktøjer som f.eks. KUBO-robotten.

Den grundlæggende uddannelse er og bliver samfundets opgave at understøtte, så Danmark i fremtiden kan bevare og styrke sin position som digitalt og teknologisk foregangsland.

Eva Berneke, adm. direktør, KMD

Kort summeret op retter mine tre anbefalinger sig mod tre målgrupper. Den grundlæggende uddannelse er og bliver samfundets opgave at understøtte, så Danmark i fremtiden kan bevare og styrke sin position som digitalt og teknologisk foregangsland.

Hvis vi ønsker at være et videnssamfund med en styrkeposition inden for teknologisk udvikling, så er vi nødt til fortsat at investere i uddannelser inden for disse områder.

Det internationale udsyn og den livslange læring mener jeg i høj grad, at de unge selv kan være med til at løfte ved i stigende grad at tænke studier og jobs i udlandet ind i deres karriereplanlægning.

Det kræver dog, at vi som virksomheder også anerkender vores ansvar i forhold til den livslange læring, og at vi sikrer opkvalificering og videreuddannelse. Og det fordrer, at vi bliver endnu bedre til at åbne op og sikre gode rammer for et internationalt arbejdsmiljø.

Dette debatindlæg er leveret af ITWatch' søstermedie PolicyWatch.

Færre ansatte får KMD til at leje lokaler ud til Skatteforvaltningen

KMD's satsning på sportsdata: Vi er tæt på de eneste i Europa som kan lave det her

Forsiden lige nu

TDC's gæld svulmer med 14 milliarder på et halvt år

På et halvt år er TDC's rentebærende nettogæld vokset til 36,9 mia. kr. Men finansdirektør Stig Pastwa forsikrer, at der er råd til investeringer. Nogle af pengene fra Get-salg skal bruges til at nedbringe gæld, mens det er uklart, hvad der skal ske med resten.

Klumme: Pas på med at træne fremtidens ledere til fortidens ledelse

Der er opbrud i danske virksomheder og organisationer i disse år, hvor digitaliseringen har store organisatoriske og ledelsesmæssige konsekvenser. Langt fra alle ledere er rustet til at lede fremtidens organisationer, skriver Henrik Trepka, leder af Dansk IT’s CIO-netværk, og Tune Hein, ledelsesrådgiver, i denne klumme.

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger