Googles og Facebooks annoncedominans aftager i USA
For første gang siden 2014 sad Alphabets Google og Meta Platforms’ Facebook i 2022 ikke på mere end halvdelen af det digitale annoncesalg i USA.
Det skriver The Wall Street Journal.
Sidste år tegnede Google og Facebook sig for 48,4 pct. af alle digitale annonceindtægter i USA, viser data fra Insider Intelligence, og det er altså første gang i otte år, at andelen for de to er faldet så lavt.
Analysebureauet vurderer desuden, at tendensen med tilbagegang vil fortsætte i 2023 til en samlet andel for de to kæmper på 44,9 pct.
Det er bl.a. det kinesiske sociale medie Tiktok, som gør indhug i markedet og presser de to etablerede aktører, ligesom Amazon har konsolideret sin position som markedets tredjestørste aktør med 11,7 pct., hvilket ses vokse til 12,4 pct. i 2023.
Netflix og Disney ventes desuden med deres nye reklamefinansierede streamingtjenester også at presse Google og Facebook yderligere de kommende år.
Det er først og fremmest Facebook, som er under pres. En af årsagerne er, at Apple i 2021 indførte ny beskyttelse af brugernes data ved at fjerne den automatiske mulighed på iPhones for Facebook at følge brugernes aktiviteter i andre apps. Det har også ramt eksempelvis Snapchat.
Underliggende vokser annonceforretningerne hos Google og Facebook dog stadigvæk, fordi markedet vokser endnu hurtigere, og faktisk gik Googles andel isoleret set marginalt frem i 2022 til 28,8 pct., men en opbremsning i den sidste del af året får Insider Intelligence til at skyde på en andel på 26,5 pct. i 2023.
Tiktoks andel af annoncesalget i 2022 blev mere end fordoblet, men udgør stadig kun 2 pct. af markedet, men det ses vokse yderligere til 2,5 pct. i år. Tiktok har omtrent 100 mio. aktive månedlige brugere i USA.
Relaterede artikler:
Her er årets største tabere og flop hos tech-giganterne
For abonnenter