ITWatch

Comcast vinder på internettet og taber på tv

Mens det går den gale vej for Comcast på tv-fronten, så har har kundetilgangne på nettet været væsentligt bedre end ventet.

Foto: Ritzau Scanpix/AP/Alan Diaz

Den amerikanske internet- og kabel-tv-udbyder Comcast kom på bundlinjen bedre end ventet gennem sit første kvartal, mens omsætningen derimod skuffede. Vigtigst af alt var kundetilgangen bedre end ventet.

Aktien stiger torsdag, hvor tv-stationen CNBC også kan fortælle, at Comcast forhandler om et salg af sin ejerandel i Hulu til Disney, med 3,3 pct.

Comcast fik i perioden et justeret overskud per aktie på 76 cent, mens omsætningen landede på 26,86 mia. dollar. Analytikerne havde ifølge Bloomberg News regnet med en indtjening per aktie på 68 cent og en omsætning på 27,25 mia. dollar.

Det justerede nettoresultat blev i perioden på 3,48 mia. dollar mod ventede 2,94 mia. dollar, mens driftsresultatet, målt på EBITDA, landede på 8,55 mia. dollar. Her havde Wall Street ventet 8,25 mia. dollar.

I kvartalet fik Comcast 375.000 nye internetkunder, næsten på niveau med første kvartal sidste år, og over de ventede 354.000 kunder, som analytikerne ifølge Bloomberg News havde regnet med. For at gøre sig til over for kunderne har Comcast blandt andet øget hastigheden på sine bredbåndsforbindelser, ligesom koncernen også har lanceret rente internetprodukter.

Tilgangen af internetkunder skal kompensere for det dalende antal kunder i kabel-tv-forretningen, som presses af streamingtjenester som Netflix og Hulu. I første kvartal sagde 121.000 tv-abonnenter farvel og tak, og det var lidt mere end de 113.000, der ifølge Bloomberg News var ventet.

Mere fra ITWatch

Klumme: Den grønne it-bølge risikerer at kvæles af krisen

Regeringen har grønne ambitioner – også på det digitale område. Men vil historien gentage sig, og vil de grønne it-drømme drukne i et excel-arks kolonner, spørger Christian Hannibal, director for tech, media and finance i Rud Pedersen Public Affairs, i denne klumme.

Svensk Mobilepay-konkurrent lurer på nordisk sats

Direktøren for svenske Swish, der sidste år endte uden for fællesskabet mellem danske Mobilepay, norske Vipps og finske Pivo, antyder, at betalingstjenesten kan være på vej med en anden nordisk satsning.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs