ITWatch

Queue-it lukker op for asiatisk satsning

Det danske tech-selskab med internationalt speciale i digitale kø-systemer lukker nu op for Asien efter stor central japansk ordre. Men Kina er indtil videre på ventelisten, siger medstifter Camilla Ley Valentin. Regionen skal på kort tid udgøre en betydelig del af selskabets omsætning.

Camilla Ley Valentin er COO og medstifter af Queue-it. Foto: Jens Dresling

Det 10 år gamle tech-selskab Queue-it har lukket op for en satsning i Asien. Det sker, efter selskabet med succes har gennemført en stor hemmelig japansk ordre, som er faldet så godt ud, at selskabet nu tør lukke op for en egentlig satsning i den gigantiske del af verden.

Det fortæller Camilla Ley Valentin, COO og medstifter af Queue-it, til ITWatch.

"Asien er geografisk det nye fokusområde for os. Det er det, vi ser på netop nu."

Hvad er målet i Asien?

"Jeg håber, at vi opnår mere end 15 pct. af selskabets samlede omsætning i Asien allerede i år. Der ligger nogle ret store deals, som vi arbejder på, som ser gode ud. Det er ambitiøse mål for det første år, men jeg tror, vi kan opnå det," siger Camilla Ley Valentin.

Queue-it offentliggør ikke omsætning, men selskabet noterer sidste regnskabsår, der er 2018, en bruttofortjeneste på 17 mio. kr.

Japansk entrebillet

Indgangen til Asien er sket på en lidt anderledes facon, nemlig ved at Queue-it har skabt opmærksomhed om sig selv gennem den store japanske aftale, siger hun.

"Vores model er anderledes. Vi har indbygget en marketingsmaskine i vores produkt, for vi bliver vist overfor kundernes brugere, når de venter i kø hos os. Det virker, det er sådan, vi får fat i nye kunder, og det er sådan, vi er kommet i gang i Asien," lyder det fra den erfarne iværksætter.

Hun forklarer, at det er sådan, man er kommet ind i andre geografier, eksempelvis Sydamerika, hvor man skaber opmærksomhed gennem et "højt profileret billetsalg, som tiltrækker mange brugere og får medieinteresse."

"Vi besluttede derfor at investere i at udstille på en konference i Hong Kong for billetvirksomheder i Asien. Konferencen gik rigtig godt, og vi kom hjem med et lovende antal nye kunder og leads," siger Camilla Ley.

Har forfremmet ansvarlig for Asien

Hun forklarer, at man har forfremmet den ansvarlige, og at hun er i gang med at opbygge et team. I første omgang skal Asien-eventyret styres fra Danmark, nærmere fra Ballerup i forsikringsselskabet Trygs startup-afdeling, hvor selskabet hører hjemme.

"Det tager vi herfra, i Danmark, i første omgang, og så kan vi ekspandere fremover lokalt, hvis det bliver nødvendigt."

Desuden skal selskabet i gang med mere traditionelt salgsarbejde i Asien med Queue-its opsøgende salgsteam, der sender mails ud.

"De ringer ikke så meget, de sender mails, for at lokalisere de relevante personer i en virksomhed. Når vi har kortlagt, hvem der er den ansvarlige, starter det egentlige salg. Det er en metode, mange SaaS-startups bruger," siger hun, men tilføjer, at det at lade køsystemet i sig selv være en markedsføringskanal var tanken fra starten.

Hvad er ambitionen i Asien?

"Nu ser vi på, at vi skal ind i Japan, Singapore, Thailand, Malaysia og Hong kong. Det er de steder, hvor der har været kø-aktivitet allerede."

Hun forklarer, at udfordringen i Asien primært er sporget.

"Der er en del virksomheder, hvor man ikke taler engelsk. Vi har lukket aftaler i Asien, hvor ingen har talt med kunden, men hvor alt er kommunikeret over nettet og oversat med Google Translate. Det er ganske specielt."

Camilla Ley forklarer, at man finansielt i selskabet har et godt fundament i de aftaler, som allerede kører på abonnement. Og modellen med, at lokale beslutningstagere bliver opmærksomme på selskabets produkt, når de oplever at vente i kø, virker og har dannet grundlag for den asiatiske ekspansion.

Antallet af kvindelige iværksættere er faldende

Topchefer bliver ambadssadører for teknologi-forening for piger

Queue-it rammer fire mia. brugere og når endnu en milepæl

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger