ITWatch

Amerikansk GN Audio-rival skifter navn efter milliardopkøb

Amerikanske Plantronics gennemfører en relancering og kommer fremover til at gå under navnet Poly.

PR/Plantronics
Foto: PR/Plantronics

Amerikanske Plantronics, der konkurrerer med danske GN Audio på markedet for headsets til erhvervslivet og privat brug, relancerer sig selv og skifter navn til Poly, efter at selskabet sidste år overtog Polycom for 12 mia. kr.

Det fremgår af en meddelelse mandag formiddag.

Skiftet kommer for bedre at afspejle tilgangen til markedet, hvor Poly vil sigte efter, at online-kommunikation er lige så naturligt som almindelig kommunikation ansigt til ansigt.

Med købet af Polycom fik Plantronics tilføjet en stribe kompetencer på området for video- og webkonferencer, og dermed er der blevet bygget et nyt element på de headsets, som hidtil har udgjort stammen af selskabets forretning.

Derfor giver navneskiftet også mening nu, hvor de to teknologier skal bindes sammen til nye produktløsninger.

"I dag føles som min første dag som topchef for et helt nyt selskab," siger Joe Burton, der er administrerende direktør hos Poly, i meddelelsen.

"Vi ser ubegrænsede muligheder for, hvordan folk kommunikerer og samarbejder i dag. Med fremskridt inden for kunstig intelligens, machine learning og nye teknologier ser vi en fremtid, hvor Poly skaber forbindelsen – og stille træder tilbage og bliver den ting, du ikke lægger mærke til i et møde," fortsætter han.

Plantronics – eller Poly, som selskabet nu hedder – har tidligere meddelt, at selskabet regner med årlige synergier på 45 mio. dollar i forbindelse med købet af Polycom.

Ved udgangen af 2018 var der nået 26 mio. dollar af dem, fremgik det af regnskabet for tredje kvartal 2018/19, der modsvarer kalenderårets fjerde kvartal sidste år.

GN Audio igang med lignende tilkobling

Den danske konkurrent GN Audio har selv for nylig været på opkøb for at tilslutte nye kompetencer på området for videomøder.

Det skete med opkøbet af amerikanske Altia Systems for 125 mio. dollar, som faldt endeligt på plads i sidste uge.

"Det, vi gør med det her opkøb, er, at vi inkluderer et selskab, der har udviklet en videoteknologi, som er helt digitaliseret. Der er et produkt, men primært er der en teknologi, som er rigtig interessant," sagde René Svendsen-Tune, der er administrerende direktør hos GN Audio, til Ritzau Finans, efter at købet blev annonceret.

"Opgaven er at integrere de her teknologier, så de kan levere ud over det, de kan hver for sig. Vi kan nu tage den bedste lyd, som vi selv har, og det bedste video og koble det sammen, så vi kan levere oplevelser i mødelokalet, som man ikke har kunnet levere før," uddybede topchefen.

Han pegede på, at de kommende løsninger på markedet for konferenceopkald alle vil inkludere videoteknologi, og derfor har det været afgørende for GN Audio, der har en meget stor markedsandel inden for headsets til det professionelle erhvervsliv, at få koblet videoteknologi på sine løsninger.

Og det er også noget, som selskabet kan udnytte selv.

"Virksomhederne er globale, og vi kan ikke flyve vores medarbejdere rundt hele tiden. Der ligger noget effektivisering og bæredygtighed i det. Der er et fokus i virksomheden, som vi skal udnytte i forhold til omkostninger og tid," sagde René Svendsen-Tune efter GN's årsregnskab i slutningen af februar.

"Vi har en bæredygtighedsdagsorden, der blandt andet betyder, at vi skal transportere folk mindre rundt i verden. Med den nye teknologi kan vi også meget lettere holde gode møder sammen, selv om vi er forskellige steder rent geografisk," fortsatte han.

På den måde kan der også spares penge, og indtjeningen kan blive løftet, påpegede direktøren.

/ritzau/FINANS

GN Audio-direktør: Alt gik op i en højere enhed i fjerde kvartal

GN Audio leverer langt bedre end ventet - trækker moderselskab i rekord

Amerikansk GN-rival leverer stærkt overskud

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger