ITWatch

Dansk app-udvikler vil være førende i Europa

Appudvikler er i gang med at udleve ambitionen om at blive førende i Europa. Det seneste år har budt på fire nyåbnede kontorer i tre lande. Selskabet retter blikket mod opkøb for yderligere vækst.

Medstifter og adm. direktør Andreas Green Rasmussen er klar til at erobre Europa. Foto: PR

Europas førende app-udvikler. Sådan lyder målsætningen i al ubeskedenhed hos danske Nodes.

Med nye kontorer i tre forskellige lande i løbet af det seneste år, er selskabet godt i gang med at realisere ambitionen på et europæisk app-marked, der er kendetegnet af mange lokale spillere i de enkelte lande.

De seneste 12 måneder har Nodes åbnet nye kontorer i Amsterdam, Prag og Berlin. Derudover har det danske selskab slået dørene op til et kontor i Manchester – det andet i England, hvor man i forvejen var tilstede i London.

Det betyder, at Nodes i dag har syv kontorer i fem forskellige lande. Det giver en masse synergier, som man kan trække på, fortæller medstifter og adm. direktør Andreas Green Rasmussen.

"Overraskende for mange – og for os selv, da vi kiggede nærmere på dem – er markederne for app-udvikling i Europa domineret af lokale spillere."

"Vores konkurrenter i London, som jo ellers er en metropol i verden for den slags, vi laver, er selskaber som Chelsea App Factory og Pocket App, og de har kun kontorer i London. De er ikke europæiske spillere," fortæller adm. direktør i Nodes, Andreas Green Rasmussen, til ITWatch.

Synergier på tværs

Tilstedeværelsen i flere lande giver en række fordele ifølge Nodes-chefen. For det første er det nemmere at få foden indenfor hos internationale virksomheder, der opererer i flere lande, fordi Nodes har kendskab til forskellige markeder og særegenheder.

Derudover giver erfaringer og projekter fra et land en masse know-how, som Nodes kan sprede og bruge internt på andre markeder. Der er med andre ord en masse synergier at høste.

Det koster det samme at udvikle en app til 6 mio. mennesker, som det koster at udvikle den til 80 mio., men virksomhederne, som prøver at ramme 80 mio. tyskere har typisk større budgetter, end de danske kunder.

Andreas Green Rasmussen, adm. direktør, Nodes

"Det koster det samme at udvikle en app til 6 mio. mennesker, som det koster at udvikle den til 80 mio., men virksomhederne, som prøver at ramme 80 mio. tyskere har typisk større budgetter, end de danske kunder."

"Så hvis vi opererer med nyere teknologier som augmented reality, er det lidt nemmere at få et testbudget på 1-3 mio. kr. i for eksempel Tyskland end i Danmark, men vi kan bringe erfaringerne hjem til vores danske kunder, så de ikke skal tage risikoen, der er ved at arbejde med nye teknologier."

"Det er en ret håndfast måde, hvor vi skaber synergier igennem vores kontorer," forklarer Andreas Green Rasmussen.

Nationale forskelle

Han peger samtidig på, at erfaringerne fra de enkelte lande også betyder, at det er nemmere at rådgive virksomheder om, hvad de ikke skal gøre, hvis de er på vej ind på et nyt marked. Der er nemlig store nationale forskelle på, hvordan apps bliver brugt.

"I Danmark, hvor der er en ret stor tillid til, at virksomheder behandler data korrekt, kan man foreslå nogle funktioner, der dataminer lidt tungere, end man for eksempel kan slippe af sted med i Tyskland."

"Der har de en uheldig historik i forhold til en stat, der misbrugte borgernes data, så i Tyskland kommer man simpelthen ikke til bordet, hvis man kommer med kække, datadrevne ideer," siger Andreas Green Rasmussen.

Kompleksitet skaber udfordringer

Mens tilstedeværelsen i fem forskellige lande giver synergier på kryds og tværs, er den samtidig med til at skabe udfordringer.

Al udvikling hos Nodes sker internt, og kontorerne deler produktionsressourcer. Det gør ifølge Andreas Green Rasmussen, at man kan levere både prisbilligt og på et højt niveau, men det øger kompleksiteten i organisationen, når udviklerne sidder spredt på forskellige lokationer.

"Rent organisatorisk ville det være meget nemmere, hvis jeg i Berlin kun havde en sælger, og hver gang han solgte noget, sendte jeg opgaven til København for at producere den. Det er bare ikke det, som kunderne vil have."

"Hvis vi havde alle Android-udviklere samlet i London og alle IOS-udviklere siddende i København, ville det også være nemmere, men det sætter ikke vores rådgivere i stand til at betjene kunden lige så godt, hvis ikke de har ressourcerne siddende lige ved hånden og snakker med dem til hver eneste frokost eller ved kaffemaskinen og får mikroinputs i løbet af dagen," fortæller Andreas Green Rasmussen.

Med 100 medarbejdere og vokseværk i antallet af kontorer er den store udfordring derfor at tilpasse forretningen løbende – ikke mindst når Nodes forventer en vækst på 50 pct. i år.

Nye markeder i gear

I runde tal står Danmark og Storbritannien hver for 45 pct. af omsætningen, og de tre sidste markeder i form af Holland, Tjekkiet og Tyskland kommer i 2018 til at stå for i omegnen 10 pct. samlet set.

Det kommer dog med al sandsynlighed til at se væsentlig anderledes ud i 2019, når de nye landekontorer for alvor kommer op i gear.

Den udvikling er allerede godt i gang. I Tyskland har Nodes landet en stor kunde, på trods af at kontoret i Berlin først åbnede i april.

Når man udvikler apps for store, internationale virksomheder er det omgærdet af et vist hemmelighedskræmmeri. Derfor kan Andreas Green Rasmussen heller ikke nævne navnet på den specifikke kunde – udover at der er tale om en stor spiller inden for automotive-industrien.

Pointen er dog også snarere, at det er lykkes at få stor en kunde ombord, selvom man først gik ind på det tyske marked for fire måneder siden.

Det er ifølge direktøren et resultat af den rekrutteringsstrategi, som Nodes følger på sine nye markeder, hvor man har hyret seniorfolk.

"At kunne vade direkte ind som en ny virksomhed på et konservativt marked som Tyskland og vinde den type kunde er ret unikt. Det tog os nogle år i Danmark for at sige det pænt, og det tog nok tre år i England for at nå til samme sted."

"Der er vi kommet på tre-fire måneder i Tyskland, fordi vi har hyret direktøren for Berlins største app-bureau som vores chef i Tyskland."

Seneste eksempel på at Nodes ansætter erfarne profiler, finder man i Danmark, hvor appudvikleren netop har hyret Nursal Yildirim som ny general manager. Hun kommer fra en stilling som vice president hos Trifork, og hun har tidligere arbejdet med at udvikle apps for store danske virksomheder som TDC og DSB.

Den slags ansættelser er blevet mulige, efter japanske Monstar Lab i august sidste år købte 85 pct. af Nodes i en handel, der værdisatte selskabet til 100 mio. kr.

Fokus på konsolidering - og opkøb

Med fire nye kontorer på 12 måneder har Nodes haft smæk på udviklingen. Fremadrettet bliver fokus i første omgang at konsolidere virksomheden på de eksisterende markeder, fortæller Andreas Green Rasmussen.

"Jeg tror med sikkerhed, at jeg kan sige, at vi ikke kommer til at åbne nyt i år."

"Vi har åbnet vores andet engelske kontor i Manchester, og det næste land, hvor vi laver en lignende manøvre, kunne være Tyskland," lyder det fra Nodes-direktøren, som nævner München og delstaten Bayern som en mulighed.

Han forventer, at selskabet inden for de næste 18 måneder åbner et til to nye kontorer – og tilføjer, at Nodes samtidig kigger på muligheden for opkøb på nye kompetence-områder.

"Der er mange dygtige, lokale spillere rundt omkring i Europa, som ikke har taget det skridt, som vi har gjort, og vi mener, at vi har en platform for at sprede nye ting ud."

"Det betyder, at det kan være interessant at kigge på opkøb i de enkelte lande og hjælpe med at få deres kompetencer ud på tværs af vores baser."

Med 50 pct. vækst og fire nye kontorer i tre nye lande er vores ejere også tilfredse så længe, at det ender omkring nul

Andreas Green Rasmussen, adm. direktør, Nodes

Kigger man på de økonomiske resultater, landede Nodes i 2017 et Ebit-resultat på minus på 989.000. På trods af entreen på nye markeder, forventer Andreas Green Rasmussen, at det bliver bedre i indeværende regnskabsår.

"Vi opererer efter at lave et positivt resultat, men vækst er stadig meget vigtig. Med 50 pct. vækst og fire nye kontorer i tre nye lande er vores ejere også tilfredse så længe, at det ender omkring nul," siger Nodes-direktøren.

Dansk app-udvikler ansætter ny direktør og retter blikket mod udlandet

Europæiske vækstmål sender resultatet i bund for dansk app-udvikler

Nodes henter chef i Danske Bank

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger