
A.P. Møller-Mærsk køber portugisiske Huub, der er et logistik-startup, som skal bidrage til at styrke selskabets igangværende transformation.
Det oplyser selskabet i en meddelelse.
Huub er stiftet i 2015 og har særligt fokus på e-handel inden for modeindustrien.
Det er Mærsks tredje opkøb inden for e-handelslogistik på få måneder. I august annoncerede selskabet overtagelsen af Visible SCM og Europe B2C.
"Med Huub køber vi verdensklasse egenskaber og talent, som vil gøre det muligt for os at udvikle vores omnikanal-tilbud," siger Vincent Clerc, direktør for Ocean & Logistics hos Mærsk, i meddelelsen.
Selskabet beskrives som et techselskab, der leverer fuldt digitale løsninger, som varetager alle dele af kundernes forsyningskæde. Den cloud-baserede platform varetager alt fra lager, opfyldning og levering, lyder det i meddelelsen.
Mærsk har samarbejdet med Huub siden 2019 gennem sin venture-arm Maersk Growth, der investerer i opstartsvirksomheder.
Shippinggiganten har længe haft en strategi om at servicere kunderne gennem hele forsyningskæden. Det betyder, at koncernen opruster inden for logistik, hvor der er foretaget flere såkaldte bolt-on opkøb. Det sker for at supplere og udbygge den traditionelle forretning inden for containerfragt.
Mærsk købte i 2019 Vandergrift, mens Performance Teams og KGH Customs blev føjet til forretningen i 2020.
Mærsk B-aktien stiger 2,6 pct. til 19.960 kr.