ITWatch

Dansk software-startup vil skabe plus på den politiske bundlinje med ny platform

Der er fart på Ulobby, som siden opstarten i 2016 har markeret sig på det nordiske govtech-marked. Selskabet har netop åbnet kontor i Bruxelles, og målsætningen er, at Ulobby skal være nummer ét i Europa i løbet af tre år, fortæller direktør.

Anders Kopp Jensen er medstifter og CEO i den danske tech-startup Ulobby. Foto: Ulobby/PR

Mavefornemmelse og politisk intuition har altid været nogle af de primære parametre, som lobbyister har arbejdet ud fra, men det vil den danske tech-startup Ulobby lave om på.

"Vi så et behov for at få noget data, som er mere kvalificeret end mavefornemmelserne, så man kan slappe mere af, når man tager en politisk beslutning," fortæller Anders Kopp Jensen til ITWatch.

Han er adm. direktør i Ulobby, som han startede op sammen med Bertel Torp i 2016. Direktøren er uddannet i statskundskab og har i flere år arbejdet som lobbyist hos både bureauer og private virksomheder, og det var her idéen til Ulobby opstod.

Anders Kopp Jensen oplevede ofte, at virksomheder og organisationers politiske holdninger og meninger ofte afhang af, hvor mange ressourcer de havde til at gøre noget ved deres politiske problemer, og det betød, at man ofte tog stilling ud fra intuition i stedet for reel fakta.

"Det talte jeg med min co-founder Bertel, som er programmør, om. Det gik ret hurtigt op for mig, at der var enormt mange muligheder for at lave nogle værktøjer, der gør det muligt for flere både at følge og forstå, men også præge den politiske agenda."

Ulobby har skabt en platform, som i bund og grund er med til at professionalisere og kvalificere den politiske interessevaretagelse, og platformen bliver i dag brugt af både virksomheder, interesseorganisationer og NGO'er.

"Det er en slags politisk økosystem, hvor man starter med at hælde sit problem ind i vores platform, og så får man det monitoreret og følger med i, hvad der sker, og hvem der fører debatten, og hvad man skal handle på," forklarer Anders Kopp Jensen.

Det er en slags politisk økosystem, hvor man starter med at hælde sit problem ind i vores platform, og så får man det monitoreret og følger med i, hvad der sker, og hvem der fører debatten.

Anders Kopp Jensen, adm. direktør og co-founder, Ulobby

Platformen henter en masse data, som kan være alt fra lovforslag, debatindlæg og virksomhedernes egne datasæt, og ved hjælp af kunstig intelligens opfanger platformen nogle mønstre, som viser, hvad der rører sig, og hvem der driver den politiske arena inden for et specifikt område.

Virksomhederne og organisationerne kan bruge den viden på forskellige måder. De kan eksempelvis få struktureret, hvordan de skal køre deres lobbyarbejde, eller de kan lave en mere målbar og datadrevet afrapportering af deres politiske indsats, end de hidtil har kunnet.

"Det gør, at en CEO eksempelvis kan sige mere præcis, hvad virksomheden arbejder på, og hvilke mål der er, og at virksomheden hele tiden måler på udviklingen – uden at det kun er baseret på mavefornemmelser," siger Anders Kopp Jensen.

Man kan sammenligne det lidt med at måle indsatsen af en salgs- eller markedsføringsstrategi, hvor teknologien ofte også hjælper med at analysere resultaterne, hvor Ulobby i stedet sætter struktur og gør "den politiske bundlinje" målbar.

Danmark er et test-land

Den danske startup opererer inden for govtech-området, som i løbet af de seneste år har bredt sig i særligt USA. Der er mange definitioner for, hvad govtech er, men grundlæggende handler det om teknologi, der kan hjælpe politiske og offentlige processer.

"De største konkurrenter, vi har, er typisk amerikanske aktører. Det er helt vildt, hvad de kan, og hvor langt teknologien er fremme derovre," siger Anders Kopp Jensen.

Der har indtil videre ikke været særlig meget fokus på det felt inden for govtech, som Ulobby har kastet sig over – altså lobby-arbejdet – herhjemme. Men selskabet har mødt stor interesse, og ifølge Anders Kopp Jensen er Ulobby den førende aktør på det nordiske marked.

Planen har hele tiden været at rykke ud over de danske grænser, fortæller direktøren.

"Vi har hele tiden kigget på Danmark som en slags test for os. Er der nogen, der er interesserede i det her, og er der nogen, der vil betale for det? Det har vi nu bevist, at der er."

Vi har hele tiden kigget på Danmark som en slags test for os. Er der nogen, der er interesserede i det her, og er der nogen, der vil betale for det? Det har vi nu bevist, at der er.

Anders Kopp Jensen, adm. direktør og co-founder, Ulobby

I januar i år åbnede Ulobby et kontor i Bruxelles, som er et helt oplagt sted for selskabet, da det vrimler med både lobbyister, NGO'er og politikere.

"Samtidig har vi også kig på andre lande, og vi forventer, at vi vil gå ind i nogle af de nordiske lande inden så længe. Vi har kunder i mange andre lande, men udover Danmark og Bruxelles er vi ikke fysisk tilstede, så det er noget, vi kigger ind i nu," siger Anders Kopp Jensen.

Ifølge direktøren er Ulobbys platform "enormt skalerbar", og det er derfor relativt nemt og hurtigt for selskabet at gå ind i et nyt land. Det betyder også, at målsætningerne er sat højt.

"Vi er de førende i Norden med vores platform, og vi skal gerne have den samme position i Europa i løbet af tre år," fastslår Anders Kopp Jensen.

Svært at tiltrække arbejdskraft

Ulobby har i dag 15 medarbejdere i dag, og planen er, at der mindst skal være ti mere næste år, mens antallet af ansatte skal være oppe på 40 mand i 2021.

"Det er en gammel traver, at det er svært at tiltrække kvalificeret arbejdskraft, og vi kæmper også med at få arbejdstilladelser og så videre til folk, som skal til Danmark. Det bliver hurtigt en udfordring, når man skal til at rekruttere folk rigtig hurtigt."

Er det planen, at I bliver i Danmark, eller kunne I finde på at rykke udviklingen ud af landet?

"Lige nu er planen at blive her. Det er her, vores base er, og det er her, vi startede, og størstedelen af teamet er her," siger Anders Kopp Jensen og fortsætter:

"Men det er klart, at når man skal kæmpe i seks måneder på at få lov til at ansætte en højt kvalificeret amerikansk programmør, som vi har i teamet, er det en udfordring. Det er for meget tid, man skal bruge på den slags, hvis man skal til at kæmpe med Udlændinge- og Integrationsministeriet. Det håber jeg i hvert fald, at man fra politisk side får kigget på."

Et klasstisk tech-startup

Ifølge Anders Kopp Jensen er Ulobby på alle ledder og kanter et klassisk tech-startup. Der er fokus på vækst i stedet for sorte tal på bundlinjen, og selskabet har været igennem tre funding-runder, som har sikret økonomisk grobund for opskaleringen.

Det er blandt andre det belgiske industriselskab Cullen International, der har skudt penge i Ulobby. Den investering er særlig vigtig for Ulobby, forklarer Anders Kopp Jensen, da Cullen International kan hjælpe det danske selskab med at komme endnu længere ud på det belgiske marked.

Direktøren vil ikke ud med, hvor mange penge Ulobby i alt har rejst, men fortæller, at der er tale om "million-investeringer."

"Det er klart, at hver eneste gang er det planen, at man rejser større og større runder til at skalere, men med vores vækst nærmer vi os også det, man kalder en Series A-runde. Hvor meget vi så går efter, vil vi se på til foråret, men det er det, vi i hvert fald gerne vil," siger Anders Kopp Jensen.

Planen er, at den næste funding-runde skal gennemføres næste år, og pengene skal bruges til at sætte endnu mere tryk på kedlerne på det europæiske marked.

Vil I fremover også satse på USA, eller er der for meget konkurrence på det marked?

"Den sammensætning og teknologi, vi har, er anderledes end det, vi ser hos vores konkurrenter, så vi får også en del henvendelser om, hvornår vi vil gå ind i USA. Men det er hele tiden en balance mellem, at man skal rykke enormt hurtigt, men samtidig ikke skalere for hurtigt," siger Anders Kopp Jensen og fortsætter:

"Lige nu er vores hjemmebane og fokus klart på den her side af Atlanten, men jeg vil ikke afvise at rykke til USA, for det er et kæmpe marked, hvor man bruger mange penge på lobbyarbejde."

Tech-startup er gået konkurs efter to år: "Danmark er det mest elendige land at starte virksomhed i"

App-iværksættere lander 15 millioner kr. fra fem investorer

Dansk konsulent-startup rykker til London og går på jagt efter frisk kapital

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger