Analytiker: Kvartalet er godkendt - men fremtidsudsigterne dystre for TDC

Med den brede pensel kom TDC ud med et godkendt regnskab. Det vurderer Morten Imsgard, analytiker hos Sydbank.
"Regnskabet for tredje kvartal er isoleret set godkendt. TDC har været gode til at reducere omkostningsbasen, og det er en væsentlig medvirken til, at de formår at beskytte deres indtjeningsevne mod et forsat hårdt pres på toplinjen på mange af selskabets forretningsområder," siger analytikeren til Ritzau Finans.
Men dykker man ned i regnskabet, kommer der en smule forstyrrelser i billedet. Det drejer sig både om kunderne i mobilforretningen og på tv-siden.
"Noget af det, der var frygtet ville blive rigtig slemt, var erhvervsforretningen - og selv om der er pres på, så er indtjeningsevnen bedre, end jeg havde ventet," siger Morten Imsgard.
TDC overtog i kvartalet lavprisselskabet Plenti. Samlet set voksede kundebasen med 75.000 mobilkunde i kvartalet, men bag det tal gemmer sig en anden historie
"På den private side af deres forretning er det noget, der virkelig springer i øjnene. Det positive er, at udviklingen i den gennemsnitlige omsætning per kunde, Arpu, i den danske mobilforretning er bedre end ventet."
"Til gengæld taber man rigtig mange kunder. Nu har de overtaget Plenti og har et plus på 42.000 kunder i forhold til for et år siden - men man overtog langt flere kunder fra Plenti. Og skræller man det ud, så siger de faktisk, at de taber 38.000 kunder," påpeger Morten Imsgard.
Han mener, at det bliver spændende at følge kundeudviklingen i forretningsområdet de kommende kvartaler, hvor det vil blive mere tydeligt, om TDC's mobilkunder vil fortsætte med at finde andre udbydere.
Også TDC's tv-kunder har travlt med at finde andre steder, hvor de kan se tv. Og det betød, at selskabet mistede 18.000 tv-kunder i tredje kvartal.
På Morten Imsgards eget regneark var antallet af færre kunder i kvartalet på omkring 12.000 kunder - men det blev altså til flere, der havde fundet udgangsdøren.
"Tv i Danmark er stadig et stort problem for TDC. Der er nye tiltag i gang, der skal få kunderne til at blive. Og det er interessant, om det vil lykkes, for der er behov for at bremse kundeflugten. TDC forsøger at få flere loyale kunder, hvor de laver programmer, der skal hegne kunderne ind - men spørgsmålet er, om det er nok," siger analytikeren.
/ritzau/FINANS
Relaterede artikler:
Plenti-køb forhindrer mobil tilbagegang for TDC
For abonnenter