ITWatch

KMD's vej til overskud er brolagt med effektiviseringer

Effektiviseringer og en reduktion af medarbejderstaben har skabt sorte tal på bundlinjen hos KMD for første gang i to år. Ifølge selskabets økonomidirektør er der stadig gode muligheder for flere effektiviseringer, lyder det.

Jannich Lund er økonomidirektør i KMD. Foto: KMD/PR

For første gang siden 2016 har KMD sorte tal på bundlinjen, viser nyt regnskab, og det skaber begejstring hos it-selskabet i Ballerup.

"Samlet set er vi tilfredse med regnskabet, og vi er specielt tilfredse med, at vi nu er kommet tilbage til at levere sorte tal på bundlinjen," siger Jannich Lund, økonomidirektør i KMD, til ITWatch.

KMD landede i 2019/2020 et overskud på 173,8 mio. kr., hvorimod resultatet året forinden lød på et minus på 238,6 mio. kr.

Det skal dog nævnes, at tallene ikke kan sammenlignes direkte, da forrige regnskab dækkede over en periode på 15 måneder, da KMD ændrede regnskabsår for at følge japanske NEC, som overtog KMD i begyndelsen af 2019.

Samlet set er vi tilfredse med regnskabet, og vi er specielt tilfredse med, at vi nu er kommet tilbage til at levere sorte tal på bundlinjen.

Jannich Lund, økonomidirektør, KMD

De positive takter skyldes ikke vækst på toplinjen. Her ender KMD med en omsætning på 4,8 mia. kr. i 2019/2020 mod 6 mia. kr. i 2018/2019. Hvis man omregner begge tal til en regnskabsperiode på 12 måneder, betyder det, at omsætningen stort set ligger helt fladt.

Den udvikling var forventet, understreger Jannich Lund.

"Vi er også tilfredse med, at vores omsætning ligger flad, og at vi har samme niveau af omsætning over de sidste to år."

"På trods af at vi selvfølgelig går efter at vækste vores forretning, så er vi tilfredse med, at omsætningen ligger flad i forhold til det skift, vi ser i vores miks af forretningen," siger økonomidirektøren med henvisning til, at KMD har mistet en del store offentlige opgaver i forbindelse med monopolbruddet og i stedet fokuserer mere og mere på det private område, der dog stadig udgør en langt mindre del af den samlede omsætning i forhold til den samlede offentlige forretning.

Når man spørger Jannich Lund, hvorfor overskuddet kommer netop nu, er svaret effektiviseringer.

"Det skyldes, at vi har arbejdet meget intensivt på at sikre, at alt det, vi laver ud imod kunderne, giver en god kundeoplevelse, men at vi gør det effektivt," siger han og fortsætter:

"Vi har arbejdet med en del områder, hvor alle områderne skal bidrage til den sorte bundlinje, og vi har arbejdet med forskellige initiativer – både i forhold til hvordan vi kan levere effektivt uden for mange mennesker, men også i forhold til at vurdere, hvor meget vi selv skal lave, og hvor meget vi skal købe ude i byen for at gøre tingene så effektivt som muligt. Så det er en lang række af forskellige effektivitetsprojekter, som vi har kørt igennem, som rent faktisk nu begynder at vise sig i form af sorte tal på bundlinjen."

Farvel til medarbejdere

Effektiviseringerne har blandt andet betydet, at KMD har reduceret sin medarbejderstab markant i de seneste år.

Tilbage i 2015 havde KMD godt 3.000 medarbejdere, mens man i dag har omkring 1.900. På det seneste år er medarbejderantallet skåret med omkring 200 mand, og det betyder også, at medarbejderudgifterne i 2019/2020 lå på 1,5 mio. kr. mod 2,2 mio. kr. i det 15 måneder-lange regnskabsår 2018/2019.

Årsagen til, at KMD har reduceret antallet af medarbejdere i løbet af det forgangne år, skyldes to ting, forklarer Jannich Lund.

For det første har it-selskabet outsourcet sin infrastruktur til IBM, lyder det.

"Vores infrastruktur bliver nu driftet af IBM, hvor vi køber det som en service, fremfor at vi selv producerede det tidligere. Det gør, at nogle af vores tidligere kolleger er blevet flyttet til IBM, og det er en del af det, der gør, at vores medarbejdertal er reduceret," siger økonomidirektøren.

Jeg mener bestemt, at der er flere effektivitetsmuligheder i KMD. Hvorvidt det bliver i samme størrelse, er nok ikke sikkert, men det er selvfølgelig noget, vi også kigger efter.

Jannich Lund, økonomidirektør, KMD

Den anden årsag ligger i effektiviseringerne.

"Den anden del er, at vi i hvert område har prøvet at kigge på, hvordan kan vi blive så effektive som muligt. Hvis der enten er folk, der går på pension eller nogle medarbejdere, der søger efter andet job, prøver vi at kigge på, om vi kan klare os uden de her personer ved at arbejde på en anden og mere effektiv måde og på den måde reducere."

"Ved at være meget præcise inde i de forskellige afdelinger, har vi fundet på mere effektive måder at arbejde på, og derved kan vi levere det samme ud mod kunderne og samme kundeoplevelse, men med færre mennesker ombord," siger han.

Jannich Lund vil ikke spå om, hvorvidt KMD vil have endnu færre medarbejdere, når vi ser et år frem i tiden, da det både afhænger af coronakrisen og vækstambitioner, men én ting er sikkert – der er stadig plads til flere effektiviseringer.

"Jeg mener bestemt, at der er flere effektivitetsmuligheder i KMD. Hvorvidt det bliver i samme størrelse, er nok ikke sikkert, men det er selvfølgelig noget, vi også kigger efter, og som er en del af at være i it-branchen, som er meget kompetitiv, og hvor man skal blive mere effektiv år efter år efter år, og det vil vi selvfølgelig også arbejde med i alle vores processer."

Coronakrisen skaber usikkerhed

I forhold til det indeværende regnskabsår, som startede 1. april, har it-selskabet valgt at droppe sin guidance til året på grund af coronakrisen.

Ifølge Jannich Lund er det for tidligt at spå om, hvor meget eller hvor lidt KMD vil blive ramt af krisen, og derfor lægger selskabet ikke sine forventningerne til regnskabsåret 2020/2021 på bordet endnu.

"Det, hvor vi bliver ramt mest af coronakrisen, er specielt, når vores kunder skal tage en beslutning om at købe nyt eller tage en beslutning om at gå i udbud med at genforhandle noget af det, vi leverer til kunderne," forklarer økonomidirektøren.

"Der kan vi se, at mange af vores kunder helt forståeligt har meget andet fokus end at kigge efter nye it-projekter, så det, vi kan se, er, at der sker en udskydelse af en del af vores sager."

Det er stadig usikkert, hvorvidt nogle af tingene vil komme mere op i gear, hvis situationen bliver mere normal, lyder det.

"Det har vi ikke overblikket over nu, for vi ved ikke, hvad der sker efter sommeren. Så det er den største usikkerhed, vi ser ind i," siger Jannich Lund.

Hvad er dit bedste bud på, hvornår I har det overblik?

"Det kommer meget an på, hvad der sker i coronasituationen. Det er klart, at hvis Danmark, hvor størstedelen af vores omsætning er, bliver mere normaliseret de næste 3-6 måneder, så vil vi få et bedre overblik, men hvis der kommer en bølge to, så er det en helt anden situation. Så det er svært at sige, hvornår vi får hele overblikket."

"Vi har vækstambitioner på alle områder"

Selvom usikkerhederne er store lige nu, understreger Jannich Lund dog, at der fremover skal være vækst på programmet hos KMD.

"Vi er sikre på, at når vi kommer i steady state på et tidspunkt, mener vi helt sikkert, at vi kan vækste vores forretning. Hvad effekten lige er i år, er stadig svært at sige," siger han.

KMD deler i dag sin forretning om i tre kategorier – local government (kommuner og regioner), central government (staten) og det private område. Ifølge økonomidirektøren gælder vækstagendaen alle områder.

"Vi har vækstambitioner på alle områder, og vi mener også godt, at vi kan få vækst på alle områder," siger Jannich Lund.

"Det er klart, at hos kommunerne har vi en høj markedsandel i forvejen, og derfor vil væksten måske være lidt mindre end i et område som det private, hvor vi har en mindre markedsandel. Men vores ambition er at kunne få vækst i alle segmenter."

KMD lander markant fremgang på bundlinjen

KMD skal levere it-infrastruktur til Energinet

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger