ITWatch

NNIT: Under pres fra storkunder – ser tab af flere aftaler

NNIT sagde for nylig farvel til storkunden Pandora, og salget til Novo Nordisk falder fortsat. Udviklingen kan fortsatte varsler it-selskabet.

Foto: PR//

NNIT er under hårdt pres med udsigt til at miste en række vigtige aftaler med store kunder.

Det fremgår af koncernens regnskab for andet kvartal.

Koncernen fortæller således tirsdag aften, at en stor aftale om applikationsvedligeholdelse med det tidligere moderselskab, Novo Nordisk, ikke vil blive forlænget efter dens udløb ved udgangen af i år, hvilket Novo Nordisk har meddelt NNIT.

Samtidig regner NNIT ikke med, at den store driftsaftale, som Novo Nordisk har med koncernen, vil blive forlænget, når den udløber den 31. december 2020.

NNIT oplyser desuden, at it-konsulentens aftale med DSB, som vil udløbe til april 2021, heller ikke ventes forlænget.

Koncernen meddelte i starten af juli, at aftalen med smykkeselskabet Pandora til en værdi af 190 mio. kr. i 2018 også ventes at blive tabt.

Som en konsekvens af de udfodringer har NNIT tirsdag aften annonceret en spareplan, der blandt andet betyder en reduktion i antallet af fuldtidsstillinger med 250. Planen ses spare koncernen for 150 mio. kr. i 2020 voksende til "mindst" 200 mio. kr. i 2021.

Antallet af fyringer ses dog at blive lavere end 250 personer, da NNIT blandt andet har en række ubesatte stillinger.

Spareplanen omhandler blandt andet outsourcing af en række opgaver samt en mere effektiv projektledelse med henblik på at øge de fakturerbare timer.

Omkostningerne til restruktureringerne ses i intervallet 15-25 mio. kr. i 2019 og "nogle" omkostninger i 2020.

NNIT-direktør: Vi står i en kriselignende situation

Analytiker: Store genforhandlinger af NNIT-aftaler varsler skidt for faldende aktiekurs

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger