ITWatch

Facebook smadrer forventningerne

Mens Facebook kritiseres i en række skandalesager, så er Facebook-aktien i særdeles god form.

Foto: Ritzau Scanpix/AP/Marcio Jose Sanchez

Verdens største sociale medie hopper op i eftermarkedet onsdag, da selskabet med sit regnskab for fjerde kvartal godt og grundigt sætter forventningerne til vægs på både top og bund. Aktien stiger med 8,4 pct.

Facebook landede sit fjerde kvartal et justeret overskud på 6,88 mia. dollar eller på 2,38 dollar per aktie, mens omsætningen landede på 16,91 mia. dollar. Analytikerne havde ifølge Bloomberg News regnet med en indtjening per aktie på 2,18 dollar og en omsætning på 16,39 mia. dollar.

I fjerde kvartal 2017 var det justerede overskud på 4,27 mia. dollar, hvilket svarer til en fremgang på bundlinjen på 61 pct. på et år.

Den realiserede toplinje lå faktisk over selv den mest optimistiske analytikers bud på 16,63 mia. dollar, mens en enkelt dog havde regnet med en indtjening på 2,39 dollar.

Samlet set steg omsætningen i kvartalet med 30 pct. på årsbasis. Hos Facebook er det reklamesalget, som udgør det allermeste af toplinjen, og indtægterne herfra steg til 16,64 mia. dollar fra 12,78 mia. dollar i samme periode året før. Indtægterne fra mobilreklamer udgjorde 93 pct. mod 89 pct. et år tidligere.

Stigende indtægter matches dog også af tilsvarende vækst i omkostningerne, og Facebook så sine samlede driftsomkostninger ryge i vejret med mere end 60 pct. til 9,09 mia. dollar

Facebook kan også berette om, at det i kvartalet havde oplevede en stigning på 9 pct. til 2,32 milliarder aktive brugere om måneden. Det var lige i øjet i forhold til forventningerne. For daglige aktive brugere var der tale om en vækst på ligeledes 9 pct. til 1,52 milliarder.

Facebook estimerer samtidig af 2,7 milliarder mennesker hver måned bruger en af selskabets platforme, Facebook, Instagram, Whatsapp eller Messenger, mens tallet vurderes til at være på 2 milliarder på daglig basis.

"Vores netværk og forretning fortsætter med at vokse," udtaler mark Zuckerberg, Facebooks topchef og grundlægger i regnskabet.

"Vi har fundamentalt ændret, hvordan vi driver vort selskab til at fokusere på de største sociale emner, og vi investerer mere for at bygge nye og inspirerende måder at forbinde folk på."

/ritzau/FINANS

Facebook har betalt unge for at kunne følge deres adfærd på telefonen

EU-Kommissionen: Techgiganter skal gå længere for at bekæmpe misinformation

 

 

 

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger