ITWatch

Klumme: "Med Corona bliver digitaliseringens betydning for vores industri tydelig"

Coronakrisen udløser et behov for en digital omstilling - også hos et af landets største eksportselskaber, FLSmidth, hvor selskabets topchef her i en klumme forholder sig til digitaliserings betydning.

Foto: Stine Bidstrup/ERH

Forventningen og virkeligheden går sjældent hånd i hånd, heller ikke når det kommer til digitalisering. I de tidlige år af den "digitale revolution" hørte man i mineindustrien - som mange andre steder - hvordan den ville transformere alting og give øget produktivitet, pålidelighed og omkostningseffektivitet. De tidlige fremskridt stod dog ikke mål med ambitionerne; implementeringsudfordringer og vanskeligheder med at identificere de mest velegnede processer til digitalisering sænkede tempoet og mindskede udbredelsen.

Mineindustrien har længe kæmpet for at hente den reelle forventede værdi fra dataanalyse og digitale løsninger. Her står minedriften sådan set ikke alene. I en artikel fra Harvard Business Review fra 2019 vurderede virksomhedsledere digital transformation som deres største udfordring, ikke mindst på grund af vanskeligheden med at sikre, at initiativerne nåede deres mål og gav den ventede værdi.

EYs Top-10 over forretningsrisici og muligheder i 2020, placerede "Digital & Data Optimization" på tredjepladsen på deres liste over risici og muligheder for minedrift. Men i 2019 var det faktisk på førstepladsen, så måske afspejler det en reel fornemmelse i minesektoren for, at digitaliseringen begynder at skabe værdi og at forventning og virkelighed således er begyndt at nærme sig hinanden.

Mineverdenen er under forandring

Den nuværende COVID-19-pandemi har ændret hverdagen i samfundet, politikken og den globale økonomi i en sådan grad, at vi sandsynligvis vil henvise til to verdener i fremtiden: Før og efter COVID-19.

For minedrift vil verden efter COVID se bemærkelsesværdigt mere digitaliseret ud. I stedet for at bremse tempoet for digitaliseringen, har COVID-19 tydeliggjort, hvor vigtige digitale løsninger og dataanalyser er. Når logistik bliver så hårdt udfordret som tilfældet har været, når det bliver vanskeligt eller endda umuligt at være på stedet, bliver digitaliseringens nødvendighed så meget mere konkret.

Områder som fjernovervågning, fejlfinding, predictive maintenance og procesoptimering er helt centrale og fordelene - fra øget oppetid og forbedret gennemstrømning til sikkerhed, omkostningsreduktioner og miljøgevinster - er tydelige.

Vi har i FLSmidth i årtier arbejdet med at skabe innovative løsninger og gøre det muligt for vores kunder at øge produktiviteten. Ti år tilbage tilbød vi nogle af de første løsninger inden for automatisering, og vi har fortsat denne rejse mod digitalisering og databaseret optimering.

I dag kan vi udføre en betydelig mængde service, vedligeholdelse og analyse eksternt på hundredvis af lokationer rundt om i verden. Måske bliver de efterbehandlet og analyseret i vores hovedkvarter i Valby, ellers i Chennai i Indien, i Salt Lake City eller i Bethlehem i USA. Når det handler om digitale løsninger, betyder geografi ikke noget.

Vi har for nyligt oplevet, at et team af feltingeniører blev evakueret på grund af COVID-19 fra et minesite under opbygning, netop som en af de store installationer var ved at komme online. Kunden bad os om hjælp, og vi kunne hurtigt etablere en direkte online kommunikationskanal mellem vores evakuerede ingeniører og kunden på site, som gjorde det muligt for vores maskinstyringsspecialister at oprette forbindelse eksternt til systemerne. Et videolink blev etableret til vores teknikere så de kunne se den konkrete installation, og inden for få dage kørte teknologien.

Fra Big Data til værdi

For mig betyder digitalisering grundlæggende at identificere relevante data fra informationsstrømmen fra de mange maskiner, motorer og kontrolsoftware rundt om i verden – og tage action på de informationer, man får ud af dem. Vi har flere hundrede sites, der er forbundet online til vores overvågningscentre, der dagligt modtager tilsammen omkring 40 millioner målinger. Big Data, der analyseres og giver detaljerede oplysninger om vores udstyr, så vi kan foreslå optimeringer og effektivitetsforbedringer til vores kunder.

Disse millioner daglige målinger har en række fordele: sikkerhed, produktivitet, omkostningsbesparelser og bæredygtighed.

Digitaliseringen er også være et vigtigt element i vores MissionZero-strategi, som vi vedtog sidste år. MissionZero er en bæredygtighedsstrategi, men det er mere end det – det er selve vores forretningsplan. Med den sigter vi mod at gøre vores kunder i mine- og cementindustrien i stand til at arbejde med nul CO2-emission, uden vandspild og minimalt energiforbrug frem mod 2030.

Sikkerhed er et andet markant område, der forbedres med digitaliseringen. Fjernbetjeningscentre betyder færre ansatte direkte på stedet og færre ansatte udsat for potentielt farlige situationer. World Economic Forum anslog i 2017, at fjernbetjeningscentre kunne redde cirka 250 menneskeliv og undgå mere end 12.000 skader mellem 2016 og 2025. Den samme rapport placerer centrene i top tre over mest værdifulde digitaliseringsteknologier inden for minedrift.

Fjernbetjening og predictive maintenance

I COVID-19-tiden bliver fordelene ved digitalisering altså endnu mere synlig. Nogle af dem, som for eksempel øget sikkerhed, er måske ikke driveren bag yderligere digitalisering lige nu, men værdien på dette område vil stadig være der. For øjeblikket er det gevinsten ved fjernstyret drift og predictive maintanance, der bliver mest anerkendt og oftest fremhævet.

Tænk på værdien af predictive maintenance under nuværende omstændigheder. Lad os tage et eksempel: Analyse af driftsdata kan afsløre, at en bestemt komponent er ved at udvikle en svaghed og snart vil gå i stykker. Med den information kan komponenten udskiftes, før den skaber problemer for andre komponenter, medfører nedetid og tabt produktivitet. Det amerikanske energiministerium påviser, hvordan predictive maintenance kan reducere vedligeholdelsesomkostninger mellem 25 pct. og 30 pct., give mellem 70 pct og 75 pct. færre maskinnedbrud, hvilket igen giver en reduktion i nedetid på 35 pct. til 45 pct. og øget produktivitet på 20 pct. til 25 pct.. Det er tal, der taler deres eget tydelige sprog i digitaliseringens favør.

I disse tider har jeg i sandhed set digitaliseringens konkrete evne til at begrænse konsekvenserne af COVID-19 for den industri, jeg arbejder i. Digitalisering bliver den nøgle, der bringer os tættere på vores kunder (i en sikker afstand, selvfølgelig!), som giver os konkrete realtime datasæt, vi kan tage action på. I det hele taget konstaterer jeg til min glæde, at de sidste måneder har bragt forventningen og virkeligheden for udbredelsen af og værdiskabelsen fra digitaliseringen tættere på hinanden.

Klumme: De første skridt mod brug af it-outsourcing

Klumme: Vi skal sætte mennesker før teknologien, ikke kunstig intelligens over alt

 

 

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger