EU på vej med strengere krav til virksomheders grønne påstande

Virksomheder skal kunne dokumentere præcis, hvad der ligger til grund, når de kommer med påstande om, hvor grønne og miljørigtige deres produkter er.
Det foreslår EU-Kommissionen onsdag.
Formålet er at slå ned på greenwashing.
Navnet dækker over en praksis, hvor virksomheder gennem markedsføring kan fremstå grønnere, end de egentlig er.
Det kan for eksempel være ved at skrive, at et produkt er lavet af genanvendte materialer eller er klimaneutralt uden nærmere at dokumentere, hvordan det er det.
”Efterspørgslen efter grønne produkter stiger markant. Det viser, at europæerne gerne vil købe grønt,” siger miljøkommissær Virginijus Sinkevicius på et pressemøde i Bruxelles.
”Men det er svært for dem at skelne mellem sandt og opdigtet. Mere end halvdelen af de grønne påstande, vi ser på det europæiske marked, er vage, vildledende eller bare tom luft,” fortsætter han.
Med lovforslaget vil EU-Kommissionen sikre, at forbrugere har adgang til troværdige informationer og dermed kan vælge på et oplyst grundlag.
Relaterede artikler:
Tommy Ahlers får hæderstitel på DTU
For abonnenter