Telenor deler ud af hemmelige oplysninger
Ikke bare én, men hele to gange har en menneskelig fejl hos teleselskabet Telenor betydet, at kunders hemmelige oplysninger er blevet sendt videre til den offentlige nummertjeneste 118, der også leverer oplysninger til degulesider.dk og krak.dk.
Ifølge Finans.dk er fejlen senest sket her i marts måned, hvor hemmelige oplysninger fra 358 kunder er blevet sendt videre. I november sidste år drejede det sig om 11.914 kunder.
Telenor oplyser, at de danske teleselskaber er forpligtet til at sende kundeoplysninger til 118 – dog ikke for de kunder, der ønsker, at oplysningerne skal være hemmelige.
Da der kan ligge nogle meget alvorlige forkaringer bag ønsket om at holde sit telefonnummer eller adresse anonymt, har selskabet har været i kontakt med samtlige kunder og oplyst dem om bommerten.
”Det er en situation, som vi tager meget alvorligt, og som vi er rigtig kede af på vegne af vores kunder. Det er en af den slags fejl, som ikke må ske, men som desværre er sket,” forklarer Mette Eistrøm Krüger, der er juridisk direktør i Telenor, i en mail til Finans.dk.